Welke vakken moet ik hebben om een klinisch pyhscholoog te worden en kan ik met hbo naar de uni?

Ik zit nu op dit moment in havo 3 en moet een vakkenpakket kiezen, alleen weet ik nou niet welke vakken ik precies moet kiezen om klinisch physcholoog te worden. En is het zeg maar mogelijk dat ik met een hbo diploma doorstroom naar de universiteit? Alvast bedankt!

een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Het is me onduidelijk waar je het nu over hebt
-psycholoog
-physioloog
LT
een jaar geleden
Psycholoog.
Ritsuka
een jaar geleden
Vraag je mentor om advies

Antwoorden (2)

Biologie en wiskunde worden aangeraden; en ja, met een hbo-diploma zou je naar de universiteit kunnen, met een hbo-propedeuse-diploma overigens al. Ik vermoed echter dat de meeste studenten beginnen aan een universitaire studie met een vwo-diploma.

Op https://youchooz.nl/nl/opleiding/master-klinische-psychologie/over-de-opleiding vind je:

Opleiding
Master Klinische Psychologie

(...)

Toelatingseisen

Diploma’s

Het volgende bachelordiploma geeft direct toegang tot de opleiding:

Psychologie

Aanvullende eisen

Voordat je met deze master kunt starten, moet je de inleidende vakken hebben gevolgd. Het kan zijn dat universiteiten meer aanvullende eisen stellen. Informeer hiervoor bij de school van jouw keuze. Zie ook: Waar aanmelden: https://youchooz.nl/nl/opleiding/master-klinische-psychologie/waar-aanmelden

Op https://youchooz.nl/nl/opleiding/psychologie/over-de-opleiding vind je:

Opleiding
Psychologie

(...)

Toelatingseisen

Je wordt toegelaten tot de bacheloropleiding Psychologie als je één van de volgende diploma’s bezit:

- Nederlands VWO-diploma, met bij voorkeur biologie en wiskunde B
- HBO (propedeuse)diploma
- einddiploma van een Nederlandse universitaire opleiding

Wie psychologie wil studeren, moet wiskunde op VWO-niveau beheersen. Heb je dat niveau niet, dan kun je voor de start van de studie een extra programma wiskunde volgen bij de universiteit. Je mag je alleen voor de bachelor Psychologie inschrijven als je de (pittige) eindtoets van dit programma hebt gehaald.
Antoni
een jaar geleden
Om een klinisch psycholoog te worden, moet je een universitaire opleiding volgen. Je kunt met een hbo-diploma naar de universiteit, maar je moet wel voldoen aan de toelatingsvoorwaarden van de universiteit. Je moet meestal vakken zoals psychologie, biologie, statistiek, sociologie en filosofie hebben gevolgd.
10 maanden geleden