Wat zijn de regels met toiletbezoeken tijdens werk?

Ik begin binnenkort mijn eerste werkdag bij een drogisterij en ik heb een vrij gevoelige blaas, ik loop hiervoor al bij de dokter/fysio maar er kan nog weinig aan gedaan worden dus ik zal vrij vaak, vooral op slechte dagen, naar de wc moeten. Kan mijn baas hier iets over zeggen?

een jaar geleden
8.6K
tinus1969
een jaar geleden
Wat voor werk ga je doen? In de praktijk maakt het veel uit of je achter de kassa of achter een bureau zit.

Antwoorden (2)

Een toiletbezoek valt niet onder dezelfde gelijkheid als rust of pauze. Het mag ook niet gecontroleerd worden op de hoeveelheid tijd dit neemt. Kan de baas hier iets van zeggen? Het kan als hij misbruik vermoed dus als hij denkt dat je werk wilt ontduiken door naar het toilet te gaan. Dit is echter moeilijk te bewijzen voor hem/haar. In goed werkgeverschap ( artikel 7:611) moet hij toiletbezoeken toestaan.

Persoonlijk zou ik vooraf dit aan hem/haar meegeven zodat die in kennis is dat het geen onwil is maar een lichamelijke noodzakelijkheid.
een jaar geleden
De werkgever is volgens het arbeidsrecht de mogelijkheid te bieden om naar het toilet te gaan. Er moeten dus genoeg sanitaire faciliteiten zijn en de medewerker moet ook de tijd krijgen om naar het toilet te gaan.
Een werkgever kan regels vastleggen met betrekking tot de "plaspauzes". Deze kunnen bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst staan, maar ook in de CAO. Deze regels kunnen ook betrekking hebben op het aantal plaspauzes, die iedere medewerker mag nemen.
Maar, en dat is in jouw geval belangrijk, de werkgever mag het aantal "plaspauzes" niet beperken als er medische omstandigheden zijn, die het afwijken van de regels noodzakelijk maken.
Mijn advies is daarom, ga op je eerste werkdag in gesprek met je leidinggevende. Maar let op, je hebt het over medische zaken. Je werkgever mag daar niet naar vragen, en jij hoeft ook niet met hem/haar te delen waar je last van hebt. Indien gewenst kan je werkgever of jijzelf de arboarts verzoeken om vast te stellen of er voor jou medische redenen zijn om vaker naar het toilet te gaan.
Ik wens je heel veel succes in je nieuwe baan.
een jaar geleden