Hoe werkt het met minuren tijdens corona mbt werk in een hotel?

Ik werk in een Fletcher hotel sinds september 2021 als allround medewerker. Tijdens de laatste lockdown werd ik vaak al vroeg naar huis gestuurd. In december draaide ik 6,42 minuren (er stonden 17,66) in januari kwamen er 33,92 bij en in februari zijn er opnieuw 42,47 minuren bij gekomen. Ik moest op gesprek komen over mijn minuren toen ik mijn loonstrook nog niet had en ik wist dat ik 58 minuren had van m’n laatste loonstrook. Toen zeiden ze dat het er 100,47 waren. Er zijn 42,47 minuren bij gekomen ‘want in februari draai je standaard minuren omdat februari maar 3 weken heeft en maar 28 dagen heeft’ Het schijnt volgens haar (hotelmanager) dus iets te maken te hebben met het verschil in de dagen/weken maar dat lijkt me bullshit want januari is dit jaar op een maandag geëindigd en februari ook.

Tijdens de lockdown zei het management in december al dat ze een regel zouden maken dat je maar tot 40 de min in kon gaan, staat natuurlijk weer nergens zwart op wit en dat riepen ze wel, maar nu zeggen ze weer dat er geen corona meer is en dat die regel vervalt. Ze willen dus in gesprek omdat ik 100 minuren heb terwijl je tot 40 de min in kan gaan is toch krom of ligt dat nou aan mij?

Het is, volgens mij ook volgens de horeca cao ook zo dat je minuren moeten vervallen aan het begin van het nieuwe jaar. Maar dat is allemaal niet volgens haar

Kan iemand mij hier een goede uitleg over geven?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
Antoni
2 jaar geleden
@HelvolaNL, ik weet weinig van minuren en de horeca, maar ik vermoed dat de ondernemingsraad (OR) je hierbij ook kan helpen en adviseren. Die is er voor het personeel.

Antwoorden (1)

Kijk wat er in de CAO staat.

In Thema 2, artikel 2.12 staat dat minuren na elke referteperiode komen te vervallen, tenzij de oorzaak bij jou ligt.
In Thema 1, artikel 1.23 staat wat een referteperiode is: een kalenderjaar of vakantiejaar (in ieder geval een periode van 12 maanden).

Op basis van de informatie die jij geeft en de CAO lijkt het er op dat de minuren per 31 december zou moeten komen te vervallen. Daarna kan het zijn dat je weer minuren opbouwt. Het lijkt me redelijk, ook als het buiten jouw schuld gebeurt, dat je werkgever aan je vraagt om die minuren te compenseren door op andere momenten dat je eigenlijk vrij zou zijn, te komen werken.

Ik begrijp wel dat een werkgever niet graag loon betaalt, terwijl daarvoor niet gewerkt is. Deels is dat het risico van het vak. Of corona en alle daarbij behorende maatregelen onder dat risico zouden moeten vallen?
Ik zou met de CAO in de hand in gesprek gaan met de werkgever. Laat ze de artikelen zien en vraag daarbij om uitleg. Hoe zien zij het. En probeer tot een oplossing te komen die voor jou én je werkgever goed voelt.
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
@Ikhebgeenidee, @HelvolaNL, het lijkt mij een goed idee als bij zo'n gesprek een vertegenwoordiger van de ondernemingsraad aanwezig is. Dan staat de werknemer sterker in het gesprek met zijn leidinggevende. In veel ondernemingsraden zitten specialisten op het gebied van de rechten van werknemers.