Krijg je als uitwonend student nog wel studiefinanciering als gift? Zo ja, hoeveel is dit maandelijks?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, alleen als je een aanvullende beurs krijgt omdat je ouders een laag inkomen hebben, wordt dat een gift als je binnen 10 jaar afgestudeerd bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@blabloe, eerst even vertellen welke studie u volgt. Alleen voor een opleiding op niveau 1 en 2 is de basisbeurs, het studentenreisproduct en eventuele aanvullende beurs altijd een gift.
https://duo.nl/particulier/mbo-er/studiefinanciering/weten-hoe-het-werkt.jsp

Antwoorden (2)

De standaard gift is verleden tijd.

Alleen de aanvullende beurs kan een gift worden als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Of je een aanvullende beurs krijgt, hangt af van het inkomen van je ouders.
Computoon
7 jaar geleden
Als je een MBO opleiding niveau 1 en 2 doet, is de studiefinanciering altijd een gift. Bij niveau 3 en 4 wordt de studiefinanciering een gift als je je diploma haalt. Bij HBO/universiteit kun je een collegegeldkrediet aanvragen. De aanvullende beurs krijg je, zoals al is gezegd, terug als je je diploma binnen 10 jaar haalt. De eerste 5 maanden zijn sowieso een gift, dus als je binnen 5 maanden stopt met je studie, hoef je je aanvullende beurs niet terug te betalen. Kijk op de site van DUO om te zien hoeveel je krijgt/kunt lenen.