Welke starters (didactiek) zou je kunnen gebruiken bij online leren

In het onderwijs is het gebruik van starters didactische verantwoord. Een starter aan het begin van de les is als een warming up op het sportveld. De docent start hiermee de interactie met de klas.

Als je een cursus online volgt (E-learning) mis je deze vorm van interactie. Ik vraag me af op welke andere manieren er digitale interactie mogelijk is en wat je ervaringen hiermee zijn.

Een ander woord voor starter is ijsbrekers:

http://www.managementboek.nl/auteur/5482/marcel_karreman

Een van mijn docenten onderwijskunde haalde bijvoorbeeld altijd een stukje aan uit een kranteartikel of actuele gebeurtenis aan het begin van de les. In een andere training (management) deden we spelvormen.

Ik ben op zoek naar ideën voor ijsbrekers die je in e-learning zou kunnen gebruiken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Dit hangt natuurlijk een beetje af op welk niveau je onderwijs geeft maar 'vroeger' op mijn roomse basisschool begon de leraar met een gebed en/of een stuk uit de bijbel lezen. Een lied zingen? Een nieuws onderwerp bespreken van het journaal? Een stuk geschiedenis vertellen over het vakgebied? Stampwerk zoals woordjes, zinnen of begrippen? ( "mit, nach, bei, seit, von, zu, entgegen, auser, aus" / "verbranden is reageren met zuurstof " / koolstof (C) en stikstof (N) koper (Cu) tin (Sn) lood (Pb) ). In hoeverre mijn antwoord geschikt is voor e-learning moet je zelf maar uitzoeken. Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen. Good luck! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Valentino, bij e-learning is er geen interactie met de docent. Ook de groep kent en ziet elkaar niet. Het zorgen voor meer interactie met elkaar kan wel, maar vergt wat meer fantasie. Ik kan me wel indenken dat als je voor de camera als docent iets vertelt of een gekke annekdote dat je dit kan gebruiken in e-learning.