Is het grammaticaal correct om een zin te beginnen met een cijfer?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.3K
crispy
2 jaar geleden
6 is een cijfer.
Lijkt me een heel correcte zin.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan gewoon.

"Maar als het eerste complete woord van een zin een cijfer of symbool is, krijgt het tweede woord geen hoofdletter. De eerste zinsplaats is al ingenomen, dus de hoofdletter die het begin van de zin markeert, vervalt."
.
Ik vind het niet mooi maar dat is niet van belang.
.
In het Stijlboek van de Volkskrant staat:
@ Vermijd cijfers aan het begin van een zin. Probeer de zin zo op te bouwen dat het getal verderop wordt geplaatst. Als de zin toch met een getal begint, krijgt het eerstvolgende woord geen hoofdletter. 80 procent van de ondervraagden is het oneens met de nieuwe spelling.@
Maar daaraan zijn alleen de schrijvende medewerkers van die krant gebonden.
Toegevoegd op 12 februari 2022 17:28: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Het ziet er niet mooi uit vanwege het ontbreken van de hoofdletter waar je normaal een zin mee begint. Dat kun je omzeilen door het getal voluit in letters te schrijven, bijvoorbeeld: Tachtig procent is het ermee eens.
crispy
2 jaar geleden
@Amadea Als je het getal voluit in letters schrijft dan ga je volledig voorbij aan wat de vraagsteller vraagt.