Mogen docenten zwijgplicht eisen van een leerling?

Hallo,

Ik zit op een school waar ik mij absoluut niet vrij voel.

De docenten kleineren mij, en toen ik zei dat deze school niet een plek is waar ik leer en mij kan ontwikkelen en niet passend is deden ze alsof ik dat dan ook over alle scholen zou zeggen.

Daarnaast hebben de docenten ons zwijgplichten opgelegd, dus wij leerlingen mogen niks bespreken met elkaar over leerlingen of docenten, ook niet als docenten de ene leerling weer eens voortrekken of ernstige zaken zoals doodsbedreigingen van andere leerlingen negeren.

Naast dat verplichten ze ons als leerlingen in te grijpen wanneer er iets is gebeurd wat zij niet vinden kunnen. Een medeleerling had een keer op de muur piemels getekend, maar een docent eiste dat ik dat eraf moest halen, omdat ik er wel bij was.. Ook al deed ik niet eens iets.

Als dit wettelijk gezien niet mag, waar kan ik dan terecht om dit mogelijke onrecht te tonen?

:))

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
tinus1969
2 jaar geleden
Klinkt als een strikte aanpak om allerlei vage ruzies over ‘ja maar hij zei dit’ de kop in te drukken. Klopt dat?
MarBet
2 jaar geleden
Ga naar de vertrouwenspersoon om dit te bespreken. Samen kun je kijken welke stap je kunt zetten. Even zoeken in een schoolgids of digitale schoolomgeving wie dat is. Elke school heeft dit.

Antwoorden (1)

De zwijgplicht waar jij het over hebt lijkt te slaan op roddel en (online) pesten. Dat mag sowieso al niet, dus dat een leraar je daar op wijst is niet gek.
V.w.b. het verwijderen van de piemels op de muur. Dat is een ietwat grijs gebied, maar de leraar heeft vanuit zijn opvoedkundige taak het recht je deze opdracht te geven.