Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever een werknemer minimaal 10 minuten voor dienst aanwezig te zijn (onbetaald)?

Mijn werkgever heeft mij tijdens mij dienst een formulier laten ondertekenen waarin staat dat ik verplicht minimaal 10 minuten voor mijn dienst aanwezig moet zijn. Later ging ik hier achteraan en kwam ik tot de conclusie dat mijn werkgever dit niet mag verplichten, wat zou betekenen dat het formulier ook niet rechtsgeldig is. Klopt dit? Het werk is in een kledingwinkel.

Ik was laatst 9 minuten voor mijn dienst aanwezig (onbetaald) en werd hierover aangesproken waarop het antwoord was dat ze dat wel mogen verplichten. Klopt dit? Ik snap dat werknemers op tijd op de vloer moeten staan, maar nu moet ik voor 10 minuten voor mijn dienst aanwezig zijn. Ik sta ook op tijd effectief op de vloer als ik 5 minuten vantevoren aanwezig ben.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K
Castle
3 jaar geleden
Aks je hiervoor getekend hebt dan kan het. Het is niet zo dat ze het kunnen verplichten als je al in dienst was en zomaar met die regel opkomen. Zoals ik lees hebt u dit dus getekend en dan zal u dat moeten accepteren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik heb jaren ervaring met werken in winkels en ik weet niet beter dan dat in de Cao staat dat je 15 minuten van te voren en 15 minuten na werktijd mag vragen van de werknemer. In Nederland althans. Overigens vind ik dat ook logisch. Wel flauw da ze je aanspreken op die ene minuut maar dat komt misschien doordat jij er al wat over het gezegd. En je hoeft er niet te werken natuurlijk, je kunt een andere job zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding