welke richting moet je kiezen als je boekhouding wilt doen?

Mijn dochter wilt boekhouding gaan doen maar ze weet niet welke richting ze moet gaan doen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.5K
Amadea
2 jaar geleden
In welke klas van welke schoolopleiding zit jij dan?
Thecis
2 jaar geleden
Bijvoorbeeld bedrijfseconomie. Boekhouden is daar een onderdeel van. Maar er zullen ook andere mogelijkheden zijn.

Antwoorden (2)

Meao Heao bedrijfseconomie is het beste.
ronron1212
2 jaar geleden
Op de middelbare school kiezen voor het profiel economie en ondernemen (mavo) of economie en maatschappij (havo).

Daarna naar een mbo-instelling (roc) met een opleiding als medewerker financiele administratie. Of zo'n zelfde soort opleiding aan een hbo-opleiding. Probleem is, dat opleidingen op dit gebied onder allerlei benamingen worden aangeboden. Overigens leer je er niet alleen boekhouden. En als je echt verder wil in de wereld van de financiele administratie is een opleiding op.mbo-niveau niet voldoende want veel standaard boekhoudkundige werkzaamheden zijn geautomatiseerd. Zonder basis ben je echter nergens.

Een heel andere route is de weg PDB (Praktijkdiploma Boekhouden) - Moderne Bedrijfsadministratie (MBA) - SPD. Deze opleidingen worden gegeven door commerciële opleiders, vaak als avondstudies die je naast je werk kunt doen. Met de nodige studiezin is PDB in 1 studiejaar te doen, het daarop aansluitende MBA ook. SPD (hbo-niveau) sluit daar weer op aan, is ook naast het werk te doen en je moet rekenen op 4 jaar als je het naast een fulltime baan doet. Ik heb ze destijds alle 3 gedaan en als het mij lukt, zal het een ander ook lukken :-)
De examens voor deze opleidingen worden door een onafhankelijke organisatie afgenomen, het zijn dus geen opleiderafhankelijke schoolexamens.
Computoon
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@Computoon op mavo en havo geen boekhouden maar algemene economie