kan je zonder vmbo diploma switchen van opleiding?

ik heb een vmbo opleiding gedaan hiervoor ben ik helaas niet geslaagd maar ik mocht op uitzondering toch naar een mbo 4 opleiding. Ik doe nu ICT beheer niveau 4 en zit in leerjaar 3 (einde jaars) nu ben ik erachter gekomen dat ICT eigenlijk niks is voor mij en vroeg me dus af of ik nu zonder problemen gewoon kan switchen van school/opleiding, omdat ik dacht als ik een mbo opleiding doe dat scholen niet meer gaan kijken naar je vmbo diploma maar naar welke opleiding en het niveau daar van doet. kan iemand mij hier mee helpen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Je zit in je examenjaar. Waarom maak je niet gewoon je opleiding af? Je bent er nu al 2.5 jaar mee bezig.
Buiten de studieschuld die je waarschijnlijk zult moeten terugbetalen, is het erg zonde van de tijd. Nog ruim een half jaar en je hebt een startkwalificatie
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Op elke school is een decaan aanwezig. Deze weet het beste het antwoord op jouw vraag. Good luck!

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet zomaar. In het mbo wordt gekeken of jij aan de wettelijke vooropleidingseisen voldoet, ook als je switcht van opleiding. Daar voldoe jij niet aan, maar de toelatingscommissie heeft jou toegelaten een specifieke opleiding. Daarmee heb je een toelatingsbewijs gekregen voor deze opleiding, maar niet voor een andere opleiding. Dus als je zonder diploma gaat switchen, ben je alsnog niet wettelijk toelaatbaar en kun je weer alleen via de toelatingscommissie toegelaten worden.
Het kan zijn dat er op jouw school afspraken zijn over zulke situaties en je daardoor wel zonder problemen kunt overstappen. Zij hebben dan deze wettelijke eisen in een algemene afspraak vastgelegd. Dat weet je decaan wel, dus het beste neem je daar contact mee op.