Is Koningsdag een verplichte vrije dag?

Stel dat ik ervoor kies om op Koningsdag tóch te werken, krijg ik dan betaald?

1.5K
Erna55
2 jaar geleden
Er zijn heel veel mensen die werken op feestdagen. De zorg, het openbaar vervoer en agenten werken ook met kerst en oud en nieuw. Dat doen ze niet gratis......
ronron1212
2 jaar geleden
Als jouw bedrijf open is en je werkgever dus werk voor je heeft dan moet hj je ook betalen
Ritsuka
2 jaar geleden
Als je inklokt wel
ronron1212
2 jaar geleden
@Ritsuka je hoeft echt niet bij elk bedrijf in te klokken dat zijn er maar weinig.
MarBet
2 jaar geleden
Het is een nationale feestdag en dus voor de meeste sectoren een vrije dag. Bij mij worden die dagen op voorhand al verrekend met mijn verlofuren, dus als ik dan ga werken, zou dat in principe onbetaald zijn, ware het niet dat ik daar flexibel mee mag omgaan van mijn werkgever. Dus ik zou die uren op een ander moment mogen compenseren. Het hangt dus af van de sector, je werkgever en ook van het soort werk dat je doet.

Antwoorden (2)

Als je bij je normale werkgever werkt dan krijg je zeker betaald. Hoeveel hangt af van de cao.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Wat is een "normale" werkgever?
Koningsdag is een nationale feestdag. Dus voor de meeste werknemers gelijk aan een zondag. Voor de meesten dus een vrije dag. Maar voor bedrijven, fabrieken, winkels, horeca en voor de zorg (niet te vergeten), zal er toch gewerkt moeten worden.
Zoals gezegd doorgaans volgens zondagschema én met bijbehorende onregelmatigheidstoeslag.