Waarom veranderen ze het middelbare schoolsysteem niet? (zie uitleg)

Als je nu namelijk erg slecht bent in zowel Duits als Frans is het al bijna onmogelijk voor jou om naar Atheneum te gaan. Waarom hebben ze niet een systeem bedacht waarbij je niet gewoon mavo havo vwo hebt, maar meer een systeem met niveau's per vak. Zo kun je hoger niveau doen waar je beter in bent. Bij voorbeeld wiskunde 3 duits 2 Nederlands 1. Hierbij zou het nummer de moeilijkheidsgraad representeren. (des te hoger des te ingewikkelder)
Ik denk dat je hierdoor veel 'eerlijker' bent tegen de leerlingen.

Toegevoegd na 1 uur:
Zo heb je dan geen echte klas meer. Denk maar aan hoe lessen nu geregeld worden via clusters in de hogere klassen. Docenten kunnen gewoon hetzelfde blijven, de docenten geschikt voor de bovenbouw kunnen bijvoorbeeld dus alle niveau's geven van ieder vak. Voor de onderbouw bijvoorbeeld alleen tot niveau 2 of iets dergelijks. Ik kan me niet voorstellen dat het veel te duur wordt omdat er niet meer lessen of vakken of docenten nodig zijn/worden gegeven dan op dit moment. Alleen worden alle niveau's van iedere les verschoven. Ik kan me wel voorstellen dat een dergelijke omschakeling ook niet 1,2,3 gaat. Echter denk ik dat hier de voordelen wel degelijk opwegen tegen de nadelen.
Alleen het roostermaken kan een klein beetje ingewikkelder worden, maar zelfs dat hoeft niet per sé want het is mogelijk er een simpel programma voor op de computer te schrijven, mocht deze nog niet bestaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is al eens eerder geopperd, echter : denk eraan dat universiteiten nog steeds kunnen eisen dat je nagenoeg alle vakken op VWO niveau moet halen. Veel technische literatuur is bv in het Duits geschreven. En de duitse werken zijn grondiger dan de engelse. Een nadeel van dit systeem is bovendien dat "minder belangrijke vakken" verwaarloost gaan worden waardoor je er nog minder van kent. En degeen die alleen maar leert wat ie wel kan en leuk vindt wordt vrij eenzijdig geschoold , ook als eigenlijk wel die andere vakken zou kunnen. ps. Je kunt nu al vzv ik weet per vak staatsexamen doen en derhalve alleen in die vakken waar je wel goed in bent. Dus na Havo 2 of 3 vakken VWO doen.

Als je voor iedere leerling rekening moet houden qua niveau per les... Denk niet dat dat gaat werken. Wordt teveel gedoe

Hoe zou je dit willen regelen? Meer klassen/groepen, meer docenten voor laag - midden - hoog niveau. En dat dan ook nog voor alle vakken? Dat wordt veel te duur.

Dit vroeg ik me ook een keer af, ik had het aan mijn mentor gevraagd. Die zei dat het simpelweg te duur is. Je kan wel op het havo een paar vakken op VWO niveau doen. Dit moet je met je school regelen als je dat wilt. Ik ken sommige die wel 2 vakken op VWO niveau doen terwijl zij Havo hebben. Zij hebben het zelfde probleem als jou: Zij zijn slecht in Duits én in Frans.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100