Waarom veranderen ze het middelbare schoolsysteem niet? (zie uitleg)
Als je nu namelijk erg slecht bent in zowel Duits als Frans is het al bijna onmogelijk voor jou om naar Atheneum te gaan. Waarom hebben ze niet een systeem bedacht waarbij je niet gewoon mavo havo vwo hebt, maar meer een systeem met niveau's per vak. Zo kun je hoger niveau doen waar je beter in bent. Bij voorbeeld wiskunde 3 duits 2 Nederlands 1. Hierbij zou het nummer de moeilijkheidsgraad representeren. (des te hoger des te ingewikkelder)
Ik denk dat je hierdoor veel 'eerlijker' bent tegen de leerlingen.
Toegevoegd na 1 uur:
Zo heb je dan geen echte klas meer. Denk maar aan hoe lessen nu geregeld worden via clusters in de hogere klassen. Docenten kunnen gewoon hetzelfde blijven, de docenten geschikt voor de bovenbouw kunnen bijvoorbeeld dus alle niveau's geven van ieder vak. Voor de onderbouw bijvoorbeeld alleen tot niveau 2 of iets dergelijks. Ik kan me niet voorstellen dat het veel te duur wordt omdat er niet meer lessen of vakken of docenten nodig zijn/worden gegeven dan op dit moment. Alleen worden alle niveau's van iedere les verschoven. Ik kan me wel voorstellen dat een dergelijke omschakeling ook niet 1,2,3 gaat. Echter denk ik dat hier de voordelen wel degelijk opwegen tegen de nadelen.
Alleen het roostermaken kan een klein beetje ingewikkelder worden, maar zelfs dat hoeft niet per sé want het is mogelijk er een simpel programma voor op de computer te schrijven, mocht deze nog niet bestaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.