Mag een school je schorsen vanwege een zelfmoordpoging?

Ik heb een zelfmoordpoging gedaan. Mijn school wil mij nu niet meer op de school hebben, ik mag mijn opleiding niet afmaken. Maar dit mag toch niet? Kan ik bij iemand terecht hiervoor? De schooleiding en de baas van de school zijn de gene die me eraf gaan halen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Ivana
3 jaar geleden
Vreemd dat ze een pupil die met zichzelf dusdanig in de knoop zit dat hij een zelfmoordpoging doet, simpelweg laten vallen. Zo iemand kan hulp, steun en bemoediging gebruiken. Die stuur je het bos niet in.
Erna55
3 jaar geleden
Het is voor jezelf nu het allerbelangrijkst om goede professionele hulp te hebben en full-time te werken aan je geestelijke gesteldheid.
De school geeft je daar nu alle ruimte voor. Wanneer je therapeut vindt dat je voldoende weerbaar bent, kun jd opnieuw contact opnemen met school.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Pindasaus
Paar vragen:
Hoe weet jouw school daarvan?
Heb je die zelfmoordpoging op school gedaan of de school op de een of andere manier erbij betrokken?
Ik zag in een andere vraag die je gesteld hebt, dat je 20 bent. Ik weet niet hoe dat gaat na een zelfmoordpoging, maar sta je onder curatele of iets dergelijks, zo ja, wat zegt je curator van de beslissing van de school?

Antwoorden (1)

Helaas het gebeurt, teveel. Ik ben chronische depressief sinds ik 12 was. Sindsdien regelmatig een poging gedaan en regelmatig te horen gekregen dat ik niet meer welkom was. Hierdoor verschillende opnames gehad. Scholen weten niet wat het is om suicidaal te zijn. Dus dumpen ze die leerlingen maar weg. Zodat ze er zogenaamd geen andere leerlingen in mee kunnen trekken. Dat is ook de reden waarom ze amper voorlichting geven over psychische problemen en psychiatrie. Ik hoop dat je wat aan dit hebt. Het ligt zeker niet aan jou. Hun durven/weten gewoon niet hoe te handelen. Welkom in de wereld van het taboe rondom depressies/suicidaal zijn. Tip: 113 zeflmoordpreventie kan je 24/7 bellen en chatten. Mij helpt het enorm.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel! Het is echt kut :( maar kan je dan niet in hoger beroep gaan? Ik vind dit echt niet kunnen
Erna55
3 jaar geleden
Het is voor jezelf nu het allerbelangrijkst om goede professionele hulp te hebben en full-time te werken aan je geestelijke gesteldheid.
De school geeft je daar nu alle ruimte voor. Wanneer je therapeut vindt dat je voldoende weerbaar bent, kun jd opnieuw contact opnemen met school.
Antoni
3 jaar geleden
@Pindasaus, je kan altijd een bezwaar indienen. Dat doe je het beste schriftelijk, zodat er bewijs is van je bezwaar en je duidelijk kan aangeven wat jou dwars zit over het besluit. In hoger beroep gaan is een term uit de rechtspraak. Dat past hier niet bij. Overigens is het niet onlogisch dat een school andere leerlingen wil beschermen. Je zou een ander in gevaar kunnen brengen, mocht je het nog een keer proberen. Het is ook niet voor niets dat de brandweer wordt ingeschakeld na een geslaagde zelfdoding. Die moet ervoor zorgen dat de situatie voor anderen veilig is/wordt. Dat de school jou verder niet wil helpen met je probleem, is natuurlijk wel verkeerd!
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@Antoni
De brandweer? Dus als ik mijzelf verhang aan de deur, komt de brandweer...wat? Kijken of die deur wel veilig is?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat nou in gevaar brengen? Dat is een domme antwoord. Waar kan ik bezwaar dienen?