Als je je horloge(waar je berichten binnenkrijgt) kwijt raakt mag je docent lezen door de berichten?

Ik was mijn smartwatch kwijtgeraakt en toen ik hem ging ophalen bij mijn docent (hij wist dat het mijn horloge was omdat mijn klasgenoten dat hadden gezegd) was hij door mijn berichten gaan lezen en vond hij dit bericht: Homeij heeft af en toe goede messen, hangt van het land van herkomst af. Daar hoort deze niet bij. Één keer autoruitje intikken en die glasbreker is waarschijnlijk plat. Dat ging over een mes dat ik graag wil kopen en ik had raad gevraagd aan een vriend dus toen kreeg ik dat antwoord. Toen werd de docent boos op mij dat dit niet de bedoeling was en dat ik het hier eigenlijk niet over mag hebben. Maar mag hij wel lez n door mijn berichten???????

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Pieterke
3 jaar geleden
Of het mag weet ik niet maar ik denk dat hij daar een heel goede reden voor had. Zeker gezien de inhoud van de berichtjes want wat moet jij met een mes? Je gaat ergeen aardappels mee schillen.
Ivana
3 jaar geleden
Of het mag of niet, dat weet ik niet, maar ik vind het onfatsoenlijk. Er was geen enkele aanleiding om in jouw privé correspondentie te snuffelen.
SentWierda
3 jaar geleden
Jouw vraag roept een andere vraag op. Heb je een vermoeden waarom hij jouw berichten ging lezen (of mogelijk: graag wilde lezen)?

Antwoorden (1)

Een leraar mag niet zomaar door je berichten bladeren, maar...

Een leraar heeft ook een opvoedkundige taak. Binnen de kaders van die taak mag hij dit wél. Net zoals hij je telefoon in mag nemen als je hem tegen de regels in gebruikt, of strafwerk mag geven als je teveel lawaai maakt.

Onder jongeren komen zaken als cyberpesten veel voor. Dát alleen al kan een reden zijn voor een leraar om eens door je berichtjes heen te kijken. Wordt jij gepest, of ben jij wellicht een pester ? Zit jij wellicht in een app-groep waarin iemand gepest wordt ?

Maar er kunnen meerdere redenen zijn. Gezien de inhoud van jouw berichtje kun je zelf misschien wel nadenken of je wellicht aanleiding hebt gegeven... ?
SentWierda
3 jaar geleden
@Hannes. Inmiddels heb je je bij een andere vraag gemengd in de reacties m.b.t. het afpakken van de smartphone door een leraar. In de reacties is het advies gegeven contact te zoeken met de directeur..
In deze zaak geldt hetzelfde advies. Of heb je een reden niet naar de directeur te stappen?