Helpt het om 1 dag van te voren te oefenen voor een luistertoets?

Ik heb morgen een (Franse) luistertoets (4vwo) normaal haal ik bijna altijd -zware- onvoldoendes voor Duitse en Franse luistertoetsen, ik oefen normaal niet voor luistertoetsen omdat we dat al soms in de klas doen, wat blijkbaar niet voor mij voldoende is om een 6 of hoger te halen. Nou vroeg ik me af of het echt gaat helpen als ik gewoon de hele dag van te voren wat Franse filmpjes kijk/oefen met luister oefeningen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Erna55
7 jaar geleden
Je haalt altijd al zware onvoldoendes, zeg je. En je oefent niet omdat je dat soms al in de klas doet.
Denk je echt dat je nu even in 1 dag alles kunt bijspijkeren ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Anders vroeg ik het toch niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het jammer dat je deze vraag gesteld hebt, nu ben je gedemotiveerd om te gaan oefenen, terwijl vaak een beetje verschil van 1/10 of 2/10 al wat kan uitmaken voor je cijfer. Nu hang je al een tijdje rond op deze site, terwijl je had kunnen oefenen. Niet geschoten is altijd mis, probeer het, dan heb je in ieder geval niet gevoel dat je er helemaal niets voor gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel Crea. Zal ik doen :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja en nee.
Ja: altijd goed om vooraf even een paar toetsen door te nemen. Je bent beter voorbereid dan wanneer je dat niet zou doen.
Nee: als je de voorgaande maanden weinig zelf hebt geoefend, dan zul je niet opeens een veel hoger cijfer halen als je alleen de dag van tevoren luistert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je 5-7 dagen er mee bezig bent en je heel geconcentreerd luistert, komt alles goed

Het beste antwoord

Heus wel iets, maar ga er niet te lang mee door. Goede nachtrust is namelijk ook erg belangrijk om alle kennis op een efficiente manier in je hoofd op te slaan, terwijl je slaapt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Weinig tot niets. Daar moet je weken tot maanden van tevoren mee beginnen, tenzij je een genie bent.

Het blijft een bekend verschijnsel bij middelbare scholieren: veel te laat ergens mee beginnen...
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
:(
Utrecht
7 jaar geleden
en dan niet eens beginnen met studeren maar al surfend op internet naar de bekende weg vragen....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lol @Utrecht, dankje voor je commetaar. Ik had al sowieso 2/3 dagen eerder geoefend. Door nieuwsgierigheid wilde ik weten of ik in een échte korte termijn er echt iets aan kan doen. Maar hé sinds jij zo graag snel mensen beoordeelt, ga je gang! :)
Computoon
7 jaar geleden
"Al" 2/3 dagen eerder geoefend ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Want ja, ik heb totaal geen andere vakken waar ik nog voor moet studeren joh, vooral aan het eind van het jaar! :D
Neen dat is niet nodig.
Wat wel nodig is, is dat je de inhoud van de lessen kent. Dus de Voc/Gram.

Eigenlijk mag je luistertoets vergelijken met leestoets.
Ga jij op voorhand een boek lezen als je weet dat het morgen begrijpend lezen is? Neen, want die tekst is toch anders.
Wat je wel gaat doen is... kijken naar de vraagstelling van die leerkracht. Begrijp je wat de bedoeling is van de vragen? Meestal heeft iemand toch een vast genre qua vragen doorheen zijn hele cursus.

En als je echt wil oefenen... luister dan minimaal een of twee keer per week naar een Frans programma. Zet desnoods gewoon een muziekclip op op youtube en probeer de tekst ervan te begrijpen. Een tekenfilm, kinderjournaal,... Er is zo veel te vinden. Maar begin met iets makkelijk en probeer de kern te vatten. Als dat lukt... dan moet je proberen om meer diepgang te begrijpen...
Dat zal natuurlijk niet meer helpen voor deze periode. Maar voor de komende jaren kan het wel handig zijn.

Waarom verstaan de meeste mensen Engels zo goed? Simpelweg omdat ze er jaren ( vanaf kindertijd begint het al ) mee in contact komen op tv en liedjes.
Als je iets doet, dan leer je het vlotter kunnen. Een keer per examenperiode een luisteroefening maken is niet echt regelmatig genoeg om het goed te leren.

Toegevoegd na 2 minuten:
in de lagere scholen zeggen leerkrachten meestal gewoon tegen de leerlingen dat voor de luistertoetsen ze niet kunnen leren. Op toetsenwijzers zal dan ook nooit de luistertoets veel aandacht krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
maar aangezien jij al in een andere taal bezig bent en we het niet echt over een achtjarige hebben is die alinea van oefenen door ervaring het meeste van toepassing op jou.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben van plan, als dit schooljaar over is, om elke dag een franse filmpje te kijken met een franse ondertiteling. Het duurt ca. 5-7 minuten, is een soort journaal. Hoop dat het inderdaad gaat helpen en volgend jaar de luistertoetsen en leestoetsen makkelijker gaan. :)