Houd mijn werkgever zich aan de regels wat betreft mijn feestdagen en vrije uren?

Hallo allemaal,
ik werk momenteel in de Elektrotechnische Detailhandel, en merk regelmatig dingen in mijn rooster die ik persoonlijk wat raar vind. Mijn werkgever is nogal creatief en weet vaak wel de regeltjes naar zichzelf toe te buigen. Normaal gesproken heb ik 1 standaard vrije dag doordeweeks, dit omdat wij 6 dagen per week geopend zijn. Nu is het zo dat in de december maand mijn "standaard" vrije dag heel toevallig is gevallen op tweede kerstdag, Dit is overigens voor al mijn collega's het geval. Wat betreft de eerste kerstdag is dit wel als verplichte vrije dag gerekend, dus met de normaal gewerkte uren verrekend. Volgens mij is dit niet zoals het hoort en zou ik naast 1 en 2e kerstdag nog een extra vrije dag moeten hebben. Ik kan er geen wijs uit worden of dit ook daadwerkelijk zo is, of dat mijn werkgever dit mag doen. Vervolgens de week erop is mijn standaard vrije dag van de week ingepland op 1 januari, ook weer erg toevallig voor al mijn collega's. dit betekend dus dat hier geen uren voor worden gerekend en dat ik de rest van de 5 dagen gewoon aan het werk ben. zelfde verhaal als bij de week van kerst dus. Volgens mij heb ik nog recht op 1 extra dag vrij in die week. weet iemand hoe dit zit? het probleem is al eens aangekaart bij mijn werkgever, weinig effect of duidelijkheid. ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
ik vind mijn werk zeker niet vervelend. Maar ik werk om te leven en niet andersom ;)
ik heb trouwens een Fulltime contract

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
Wat staat daarover in je CAO?
MarBet
3 jaar geleden
Ik begrijp het niet helemaal. Er is 1 standaard vrije dag omdat het bedrijf 1 dag gesloten is. Maar de dag dat het bedrijf dicht is, wisselt per week? Dat klinkt niet heel logisch... 2e kerstdag is op zaterdag, nieuwjaarsdag op vrijdag...

Antwoorden (2)

Die ene "extra" vrije dag, daar heb je recht op als je die week meer als 40 uren gewerkt hebt.
Dit is een compensatiedag. Kom je niet boven de 40 uren uit, dan hoeft er ook niet gecompenseerd te worden.
Volgend jaar vallen beide kerstdagen en nieuwjaar in het weekend, dan krijgt niemand "extra" vrije dagen.
3 jaar geleden
Je bent niet helemaal duidelijk met de beschrijving van je normale werkweek. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat de zaak zes dagen per week open is (waarschijnlijk op zondag dicht) en dat jij en jouw collega's bij een full-time dienstverband vijf dagen per week werken. Dit betekent dat jij en jouw collega's altijd één dan vrij zijn een "normale week", waarin de zaak vijf dagen open is. Deze vrije dag zal voor ieder van jouw en jouw collega's op een andere dag van de week vallen, maar jij zegt dat jouw vrije dag deze week en volgende week op de vrijdag valt (25 december en 1 januari). Ik neem aan dat jouw vrije dag altijd op een vrijdag valt.
In dat geval klopt het wat jouw werkgever doet. De feestdagen vallen dit jaar op dagen dat jij toch niet zou werken. Dat zijn geen extra vrije dagen. Andere jaren vallen deze dagen op een dag dat jij wel moet werken en een collega vrij zou zijn. Dan heb jij twee dagen extra vrij en heeft jouw collega "pech".
Overigens kan het zo zijn dat in jouw CAO iets anders wordt gezegd. Maar in de meeste bedrijven is het "domme pech" als een nationale of Christelijke feestdag op jouw vrije dag valt. Voor veel kantoormedewerkers is het bijvoorbeeld over een jaar "domme pech" als Kerst en Nieuwjaar in het weekend valt.