Kan ik met een hbo-propedeuse vwo doen, ondanks dat ik geen hbo-diploma heb?

Nadat ik mijn VMBO-T diploma had behaald heb ik lang gezocht naar een mbo-opleiding die mee aansprak. Helaas kon ik er geen vinden en ben ik maar gaan werken. Begin 2020 (toen was ik 20) ben ik erachter gekomen dat hogescholen een 21+ toelatingstoets hebben, waarmee je gelijk aan een hbo opleiding kan beginnen.

Na hard werken heb ik die gehaald en zit ik nu in mijn eerste jaar op de opleiding MBRT. Nu wil ik graag mijn droom vervullen en geneeskunde studeren. Alleen heb je hiervoor een vwo diploma nodig of alleen de benodigde certificaten.

Omdat ik dus alleen een VMBO-T diploma en hopelijk in de toekomst een hbo propedeuse heb, ben ik bang dat VAVO scholen mij toegang weigeren om VWO te doen omdat ik geen havo diploma heb.

Is er iemand die hetzelfde meemaakt, heeft meegemaakt of hier iets over kan vertellen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Ik ben dol op ambitieuze mensen, maar ik zou willen adviseren te zorgen voor een goede basis voordat je begint aan een van de moeilijkste opleidingen in Nederland en je misschien vastloopt. Overweeg tevens of je het niet stap voor stap moet doen met een exit mogelijkheid op elk niveau dat toch een diploma oplevert waarmee je verder kunt.

Stappenplan:
1. Kijk hier eens

https://www.uu.nl/bachelors/algemene-informatie/informatie-voor-nederlandse-studenten/inschrijven/onvoldoende-vooropleiding/niet-de-juiste-vakken

2. Maak een afspraak met een studentendecaan van de opleiding

3. Ga praten in het volwassenenonderwijs.

4. Overweeg een medische opleiding op HBO-niveau en vanuit daar door te stromen naar geneeskunde.

5. Ontwikkel een plan B voor het geval je uitgeloot wordt voor Geneeskunde.

6. Werk aan je kennis van het Engels en verhoog je leestempo.

7. Heb je gecheckt of je een havo diploma moet overleggen of kun je ook binnenkomen met een HBO-diploma op het VWO als je deelcertificaten doet?

8. Onderzoek of staatsexamens geen optie voor je zijn.
https://www.nti.nl/staatsexamens/vwo/vwo-losse-vakken/

6. Zet 'm op.