Is het mogelijk om een opleiding zelf je tijd in te delen ?

Ik zal het uitleggen. Ik zit sinds kort op de grote vaart en werk 6 maanden per jaar, en ben 6 maanden per jaar vrij. Soms een maand op en af, en soms een paar maanden op en af. Ik weet niet echt wat ik met die maanden vrije tijd moet doen. Ik heb besloten om door te gaan studeren terwijl ik op de grote vaart blijf werken. Ik weet dat er van die LOI thuiscursussen zijn waarbij je alles zelf in kunt delen. Maar het lijkt me erg leuk om op een campus of een universiteit te gaan studeren. In een klas/college met andere mensen. Is dat onmogelijk als ik 6 maanden per jaar op zee ben ? Of is het mogelijk om in een half jaar te doen wat andere in een jaar doen. Of 2 keer zoveel lesjaren er over doen. Of is dat onmogelijk omdat er een bepaalt lesstofrooster wat vast is en waar je gaten in mist ?

Zal wel een domme vraag zijn, maar t is anoniem dus :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik weet niet precies wat de regels hieromtrent zijn, ben zelf voltijd student. Maar: ik ben verhuisd en ga al een half jaar lang niet meer naar colleges. Mijn universiteit (RuG) biedt de colleges (van mijn benodigde vak) aan via internet! gewoon op je eigen mobiel/tv je lessen bekijken, hoe cool is dat! Dan kun je thuis of op het schip de colleges volgen en hoef je alleen nog maar aan land te zijn voor een tentamen. Maar ik weet niet of andere universiteiten dit ook hebben :-)

Dat zou meteen het 'gat' vullen dat je hebt. Het is namelijk, bij mij dan, niet mogelijk om zomaar een half jaar niet mee te doen. De verplichte vakken zijn goed over de studie heen verdeeld. Oftewel, het schooljaar is verdeeld in 2 delen (soms 2x2=4). Als je een vak in periode 1 niet haalt dan kun je volgend jaar weer proberen :-(
Het is niet (zomaar) mogelijk om in periode 1 een vak te doen uit periode 2 en andersom.

Wel weet ik dat er voor deeltijdstudenten andere regels kunnen gelden.

Advies: maak een afspraak met een studieadviseur van je studie naar keuze, en leg haar de vraag voor. Wel doen voordat je jezelf ergens inschrijft! Studiekosten (zonder boeken, reisgeld enzo) kosten zo tussen de €900 en de €1800 per jaar!!

Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt enorm aan je opleiding en school. Ik weet van deeltijdopleidingen waarbij dit goed mogelijk is, en zelfs de voltijdopleidingen van mijn HBO school zouden in overleg dit geen probleem vinden, dus als ik u was zou ik de school benaderen (vaak staat er een email adres/telefoonnummer online) met uw situatie, maar ik schat uw kansen hoog in!