Als ik een contract teken voor bepaalde tijd, wat is dan mijn opzegtermijn?

Of moet ik de bepaalde tijd uitzitten (bijvoorbeeld een jaar contract)
Is dit per sector verschillend?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
14.8K

Antwoorden (2)

Eerder opzeggen is bij een tijdelijk contract niet altijd mogelijk. U kunt uw tijdelijke contract alleen eerder opzeggen als u dit in uw contract heeft afgesproken.

Schadevergoeding
Kunt u volgens uw contract niet eerder stoppen? Dan mag uw werkgever eisen dat u tot de einddatum van uw contract blijft doorwerken. Doet u dat niet? Dan kan hij u om een schadevergoeding vragen. Deze vergoeding is net zo hoog als het loon dat u kon krijgen tot het einde van uw contract.

Opzegtermijn
Kunt u uw contract eerder opzeggen? Dan moet u rekening houden met een opzegtermijn. Die is meestal 1 maand. Maar in uw contract of cao kan ook een andere termijn zijn afgesproken.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt erotisi!, En hoe zit dit bij een 0 uren contract?
dat is altijd opzegbaar toch?
erotisi
3 jaar geleden
De opzegtermijn voor oproepkrachten met een 0-uren contract is gelijk aan de uiterlijke oproep- en afzegtermijn; 4 dagen of de kortere cao-termijn.
Individueel afgesloten contracten zijn lang niet altijd binden. Er zijn bedrijven die vinden dat een jaarcontract helemaal uitgediend moet worden, maar wettelijk gezien is dat lang niet altijd van toepassing. De opzegtermijn volgens CAO gaat ook boven een regel in een contract.
Doorgaans is het zo dat je bij een jaarcontract een opzegtermijn van een maand hebt + de dan lopende betalingstermijn vol maken. D.w.z als je per maand betaald wordt, en je zegt per tweede van de maand op, dat je een uitwerktermijn hebt van twee maanden minus twee dagen. Zeg je per laatste van de maand op. dan heb je nog een uitwerktermijn van een maand.