Het gaat echt slecht met het bedrijf waar je werkt. 20 % minder orders! Is het reeël dat jou gevraagd wordt om 20% minder te gaan werken?

Het salaris zal dan ook (tijdelijk) met 20% worden gekort, en geeft het bedrijf daarmee lucht en overlevingskansen. Ga je hierin mee of doe je een beroep op eerder gemaakte (CAO) afspraken, zo van: 't is niet mijn probleem?

Wat ik eigenlijk in 'de groep' wil gooien is de vraag: bestaat er in ons land solidariteit tussen werknemer en werkgever, of wordt dit door de bonden (werknemers en werkgevers) geblokkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vragen kan natuurlijk altijd. Maar of het reeël is, is een ander verhaal. Sowieso is het doortrekken van die 20% minder orders naar 20% minder personele bezetting totaal niet in verhouding natuurlijk. Maar goed, dat was je vraag eigenlijk niet he.

Solidariteit tussen werknemer en werkgever bestaat ongetwijfeld. Je gaat toch een bepaalde verbintenis aan, waar je beide belang bij hebt. Vanuit gemeenschappelijk belang en betrokkenheid is er best wat solidariteit mogelijk. Maar uiteindelijk hebben beide partijen natuurlijk ook hun eigen belangen, en is die solidariteit nooit onvoorwaardelijk. Je beweegt allebei in een krachtenveld en bent afhankelijk van externe factoren die ook de meest idealistische mentaliteit teniet kunnen doen. De onderhandelingsruimte is niet oneindig rekbaar.

Dat de bonden solidariteit blokkeren, dat is één kant van de medaille. En wat mij betreft niet de meest voor de hand liggende. Het lijkt mij eerder dat bonden oorspronkelijk zijn opgericht omdat solidariteit niet voldeed, en de relaties niet gelijkwaardig waren. Het is een stukje bescherming van beider posities.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou het niet doen, maar dat is omdat ik al 80% werk, en anders écht niet meer rondkom.

Als ik 100% zou draaien daarentegen zou ik eerder geneigd zijn hierin mee te gaan. Dan win je er ook veel vrije tijd voor, zonder dat het héél veel moet kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze proberen wat ze kunnen doen en wellicht is het een optie... Als het langer slechter gaat, dan kun je op straat geraken en dat is nog veel erger...

Hele lastige materie is dat... Het kan van beide kanten verkeerd gaan... Poeh ik zou het niet weten, het kan ook nog per werknemer verschillen ook nog...

Er is nergens zekerheid meer, dus wat proberen we te doen, samen... Is niet makkelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Maar die 20% wordt dan weer deels aangevuld door de ww, als ik me niet vergis (?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder orders is het risico van de onderneming, niet van mij als werknemer. Andersom; bij 20% meer orders dan verwacht krijg ik er ook geen 20% bij.

Als de lagere omzet (neem aan dat dat aan de orde is, 20% minder orders betekent dat niet automatisch namelijk) zou leiden tot ontslagen, zou ik wel solidair zijn met collegas en die 20% opofferen maar dan wel met garanties voor het behoud van banen en de duur van de tijdsverkorting. Alle vaste lasten die ik heb lopen namelijk wel voor de volle 100% door, en het is maar de vraag hoe lang ik dat vol kan houden.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt er geen 20% bij als je werkgever 20% meer orders heeft omdat jij niet 20% langer wilt werken. Daardoor is het bedrijf gedwongen er iemand bij aan te nemen om die 20% te verwerken.
Niet mijn ondernemersrisico dus succes ermee.
Een bedrijf kan heel sociaal zijn, solidariteit vind ik als werknemer een gevaarlijke illusie.

Stel je kan het financieel wel bolwerken en gaat akkoord met die 80%.
Na 4 maanden blijkt de regeling onvoldoende en gaat het bedrijf alsnog werknemers ontslaan.
Zit je ineens in de WW uitkering van 70% van je 80%.....