Is het mogelijk naar het vavo te gaan met een mbo niveau 2 diploma?

Ik wil een VAVO opleiding gaan doen om naar de HBO te kunnen gaan maar volgens een school kan ik met een Mbo niveau 2 diploma geen vavo kan doen. Ik heb geen Vmbo diploma want ik heb mijn middelbare gevolg in een andere land.
Iemand een idee of ervaring hiermee?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

De Vavo in Nederland biedt een aantal mogelijkheden:

1 Leerlingen die hun startkwalificatie niet gehaald hebben (gezakt, langdurig ziek.....), worden uitbesteed aan de Vavo door hun eigen school (voortgezet onderwijs).
Dit geldt niet voor jou, omdat jij niet meer op het voortgezet onderwijs zit en jij voldoet straks wel aan de startkwalificatie (mbo2).

2 Volwassenen die geen diploma hebben, kunnen later toch een diploma halen op de Vavo.
Deze mensen betalen schoolgeld per vak of voor een totaal pakket (dikke €1000,-).
Dit geldt ook niet voor jou, want jij hebt straks een mbo2 diploma.

Hierdoor zegt iemand tegen jou: Jij kunt geen Vavo doen......
Maar, jij bent 3 jaar geleden naar Nederland gekomen, dus jouw situatie is toch iets anders.
Wat raad ik jou aan:

1 Probeer van mbo2 naar mbo4 te gaan. Indien jij gemotiveerd en geschikt bent (je zult getest worden), kun je met mbo4 ook naar het hbo gaan.
2 Ga naar maatschappelijk werk in jouw gemeente. Elke gemeente heeft dat, wellicht ben je er bekend mee. Leg de situatie uit en laat hen het regelen. Misschien lukt het hun wel om jou op de Vavo te krijgen. Waarom? Jouw situatie is uniek. Veel jongeren die uit een ander land komen, kennen dit probleem. Doordat je eerst met de taal zit, komen de meesten helaas uit bij een te makkelijke opleiding.
Maatschappelijk werk kan je ook helpen met het financiële plaatje.

Je ziet dat de mogelijkheid er wel is, desnoods via het mbo. Hopelijk kun je mbo3 wel overslaan. Dus als Vavo echt niet lukt, kom jij er toch wel!!!

Heel veel succes, ga er achteraan, jij komt er wel!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
MarBet
3 jaar geleden
Met diploma mbo2 ben je sowieso toelaatbaar voor mbo4, dus de tussenstap mbo3 is niet nodig en een test ook niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Marbet.
Is de afgelopen jaren idd eenvoudiger (terecht) gemaakt.