Wat kun je doen tegen een ongelijk salaris voor dezelfde werkzaamheden?

De ene werknemer krijgt wel een 13e maand en de andere niet. De ene krijgt volledige reiskostenvergoeding de andere niet. Mag dat? Zo niet waar kun je klagen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Het College voor de Rechten van de Mens inschakelen.

Een werkgever is verplicht om arbeid van gelijke waarde gelijk te belonen. Werknemers die hetzelfde werk doen, geef je dus hetzelfde loon. Al mag een werkgever natuurlijk wel een werknemer hoger belonen omdat hij meer relevante werkervaring heeft.

Onderscheid in beloning tussen mannen en vrouwen, mensen met en zonder migratieachtergrond, voltijders en deeltijders, mensen met en zonder beperking of tijdelijke en vaste werknemers is wettelijk verboden.

Je kunt met je baas of een medewerker van personeelszaken bespreken of het beloningsverschil tussen jou en je collega('s) klopt. Dan weet je baas dat het salarisverschil voor jou een issue is en komt het niet als een verrassing dat je de College voor de Rechten van de Mens hebt ingeschakeld, want dat is de stap die je zult moeten zetten, wil je het verhaal van je werkgever op waarde kunnen beoordelen als deze zegt dat het beloningsverschil tussen jou en je collega's terecht is. Misschien blijkt uit nader onderzoek anderszins.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Het College voor de Rechten van de Mens is hier een paardenmiddel - en bovendien gericht op discriminatie, niet op slecht geregelde arbeidsvoorwaarden. Ga eerst eens met personeelszaken praten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er heeft zich iemand ons gemeld die dezelfde functie vervuld als haar collega maar geen 13e maand krijgt noch een volledige reiskostenvergoeding. ene medewerker zou in dienst zijn bij de organisatie en de andere ander bij een stichting gelieerd aan de organisatie. Is het dan wel toegestaan denkt u? Is er nog iets tussen personeelszaken en commissiei voor de rechten van de mens in? Zie ik het goed dat de commissie zich richt op discriminatie op grond van ras en sekse etc.,? Dat hier niet aan de orde.
Een 13e maand en reiskosten zijn geen salaris. Dit zijn bijkomende vergoedingen die bij sollicitatie afgesproken worden. Dat de ene werknemer die wel afspreekt, en de andere niet, dat is geen reden om jouw werkgever aan te klagen. Je kunt er wel om vragen bij PO, om e.e.a. gelijk te trekken.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Het zijn op geld waardeerbare arbeidsvoorwaarden, dus onderdeel van salaris.
Ik neem aan dat je het hebt over werknemers bij hetzelfde bedrijf.
De verschillen, die jij opnoemt, zijn mogelijk en kunnen ook toegestaan zijn. Het hangt ervan af of binnen de werkgever een cao (collectieve arbeidsovereenkomst heeft). Een cao is een schriftelijke overeenkomst, waarin afspraken over de arbeidsvoorwaarden staan. Denk hierbij aan afspraken over het loon, toeslagen, en werktijden. Deze arbeidsvoorwaarden gelden voor alle medewerkers van de werkgever.
Niet iedere werkgever heeft een cao, en ook niet alle werkgevers zijn verplicht een cao te hebben. Als de werkgever zelf geen cao heeft afgesloten, hij niet is aangesloten bij een werkgeversorganisatie dier een cao voor hem heeft afgesloten, en als de werkgever ook niet tot een branche hoort waarvoor een bedrijfstak-cao verplicht is, dan is hij niet verplicht een cao te hebben.
Als er geen cao is binnen het bedrijf, dan heeft iedere werknemer een individuele arbeidsovereenkomst de met werkgever. En dan kunnen er verschillende afspraken zijn gemaakt over loon, werktijden, een 13e maand, reiskosten en andere zaken die vaak in een cao zijn opgenomen. We moeten deze individuele afspraken voldoen aan de algemeen geldende regels van de arbeidswetgeving. Deze regels gaan bijvoorbeeld over het minimumloon, de arbeidstijden en arbeidsomstandigheden.