Wat moet je doen om deze docente te helpen?

Voor het vak ckv (kunst en cultuur) hebben wij een docente(53) die nogal gepest wordt door klassen.
Ze is misschien wat oud maar een hele goede docente.
Maar ze wordt gewoon niet serieus genomen door de hele school.
Ze wordt bekogelt, uitgescholden en ze lokken altijd zodat zij boos wordt.
Ik vind het zo zielig dat ze zo word behandeld, want ze gaat echt niet meer met plezier naar school.
Ook buiten school om wordt ze soms lastig gevallen door leerlingen.
Ik heb al eens geprobeert haar te helpen door mijn mentor in te schakelen.
Maar geen resultaat.
Het is wel bij de examencommissie neergelegd, maar er is nooit iets aan gedaan.
Ook durf ik er in de klas niets van de te zeggen omdat ze mij dan uit gaan schelden.

Nu is mijn vraag:
Mag de klas haar zo behandelen?
Want kan ik dan doen om haar te helpen zonder dat ik het slachtoffer wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Allereerst: een docente is niet heel goed als ze zich laat bekogelen en uitschelden door leerlingen. Ze heeft geen natuurlijk overwicht en is dus niet geschikt voor het onderwijs. Wat je eraan kunt doen? Aankaarten bij de directeur dat de lessen van desbetreffende docente slecht zijn omdat ze geen orde kan houden.

praat sowiezo eens een keer met je docente.. een keer als de lessen zijn afgelopen.. en laten weten dat jij er niet zo over denkt als al die andere kinderen.. en misschien nog eens een keer weer naar de directeur?

Nee het mag niet maar als leraar kun je genoeg doen om dit gedrag te voorkomen/vermijden zoals straffen. Je kunt zelf niks doen want je kunt zelf niet de hele school veranderen.

Je leraar mist duidelijk gezag... Natuurlijk ligt het probleem grotendeels aan de leerlingen, maar zij kan misschien ook iets aan haar manier van lesgeven/straffen/enz. veranderen.

Je zou er eens een spreekbeurt over kunnen houden. Waarin je aankaart hoe jou medeleerlingen het zouden vinden als zij docente waren en zo werden behandeld. Misschien ook nog door middel van een rollenspel. Ook jou eigen leraar kan hier zijn steentje aan bijdragen. Het is het proberen waard. Toegevoegd na 1 minuut: Leraar of /mentor

Ze zal het grotendeels zelf moeten oplossen. Iets zorgt ervoor dat de meute zich als hongerige wolven op haar stort, en dat iets zit vooral in haarzelf - zij zal zelfverzekerder moeten worden, zodat ze met meer gezag voor de klas staat. Dus ze zou een antipestprogramma kunnen volgen (zijn er veel van te vinden op internet, allerlei cursussen en trainingen). Jij kunt niet meer doen dan tegen haar zeggen dat je dit signaleert, dat je het naar vindt, en haar misschien wijzen op zulke trainingen waar ze iets aan zou kunnen hebben. Je loopt wel het risico dat ze je advies niet waardeert (want het kan te confronterend zijn voor haar). Maar dan heb je gedaan wat je kunt doen, vanuit jouw positie.

Deze docente moet nog 14 jaar werken. Zo oud is ze dus nog niet. Het kan goed zijn, dat ze thuis moeilijkheden heeft en daardoor niet lekker in haar vel zit. Wat je kan doen, is haar helpen inzien dat zij een probleem heeft; jij ziet het immers. Je kan met haar gaan praten en je medeleven tonen. Dat kan voor haar de prikkel zijn, om eens eerlijk haar eigen functioneren onder ogen te zien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100