Kan je met verpleegkunde-V vrijstelling krijgen voor de toelatingseisen bij geneeskunde?

Ik ben eerste jaars HBO-Verpleegkunde student en wil graag later geneeskunde studeren. Ik heb de Havo++ behaald (2 extra vakken) in het profiel N&G. Voor geneeskunde moet je wiskunde, scheikunde, biologie en natuurkunde op vwo niveau hebben en een propedeuse om mee te mogen doen aan de selectie. Voor de 4 vwo vakken kan je vrijstelling krijgen afhankelijk van de propedeuse. Weet iemand voor welke vakken hiervoor in aanmerking komen met de propedeuse HBO-Verpleegkunde?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.5K
tinus1969
3 jaar geleden
Heb je al op de website gekeken van de universiteit waar je je wil inschrijven? Heb je die universiteit al een mail gestuurd?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja ik heb gekeken en en gemaild. De universiteit vertelde mij precies hetzelfde als op de website stond, maar ik wil het weten welke vrijstelling ik kan krijgen met mijn huidige opleiding, zodat ik die certificaten niet hoef te halen.
venndie
2 jaar geleden
Is het nog gelukt om erachter te komen of je in aanmerking komt voor een vrijstelling?

Antwoorden (1)

Jij hebt een ander diploma als VWO/NG met natuurkunde, of VWO/NT met biologie.
Jij gaat je aanmelden met een Havo-diploma en HBO-propedeuse.
Het maakt niet uit welk Havo-profiel je hebt en welke propedeuse je haalt.

Iedereen met een afwijkend diploma (jij ook) moet een toelatingsbeschikking aanvragen bij de toelatingscomissie van de opleiding geneeskunde, deze comissie verschilt per universiteit.
Neem dus zo snel mogelijk contact op met de universiteit waar jij wilt meedoen met de fixus.

15 mei 2021 moet je beschikken over een VWO-certificaat natuurkunde, scheikunde, wiskunde (a of b) en biologie.
Haal je 15 mei niet, dan moet je vóór 15 mei een zogenaamde 15-mei-verklaring aanvragen bij de universiteit. Daaruit moet blijken dat je bezig bent de verplichte vakken te behalen. Deze heb je nodig voor DUO. Ten slotte moet je vóór 15 augustus 2021 de verplichte vakken behaald hebben.

Succes
https://www.ikwildokterworden.nl/vooropleiding/
Toegevoegd op 21 oktober 2020 19:12: tekst