Mag mijn werkgever mij lastig vallen als ik voor langere tijd niet kan werken?

Sinds een half jaar zit ik in de ziektewet (tussendoor wel pogingen gedaan om te werken) Na onderzoeken is gebleken dat ik een ongeneeslijke ziekte heb. De bedrijfsarts heeft vast gesteld dat er voorlopig geen re-integratiemogelijkheden zijn. Ik verwacht op korte termijn een oproep voor een gespecialiseerd ziekenhuis aan de andere kant van het land. Misschien is er een behandel traject mogelijk wat mijn ziekte zou kunnen verlichten. Maar genezen zal dus nooit gebeuren. Hooguit zou ik misschien in de toekomst (halve dagen) kunnen werken maar dat is nog afwachten. Voor nu is in ieder geval duidelijk dat ik dus voorlopig niet aan het werk kan. Tevens heb ik voor nu zware medicijnen waarmee ik bijvoorbeeld niet mag auto rijden. Toch krijg ik van mijn werkgever nog steeds dagelijks telefoontjes en berichtjes waarin ik steeds word uitgevraagd; Hoe gaat het nu? Wat voor klachten heb je momenteel? Zit je aan huis?
Ik blijf altijd beleefd. Ik beantwoord alle vragen en ze zijn zelfs tot in detail op de hoogte van mijn ziekte, terwijl ik eigenlijk niet verplicht ben deze informatie te geven. Maar ze lijken dus erg wantrouwig te zijn en niet veel waarde te hechten aan wat de bedrijfsarts zegt. Mag mijn werkgever mij constant lastig vallen ondanks het oordeel van de bedrijfsarts? Het breekt mij op dat ik me iedere keer moet verantwoorden (Het is geen griepje,ik ben potjandorie ongeneeslijk ziek!) terwijl dokters juist hebben benadrukt dat ik er echt geen stress bij mag hebben.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K
anneliez
3 jaar geleden
blokkeer het nummer
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Stuur een e-mail waarin je duidelijk schrijft dat je niet meer telefonisch bereikbaar bent. Dat alle informatie bekend moet zijn en er nu geen reden meer is om contact op te nemen. Verwijs naar de bedrijfsarts voor informatie.
Je kunt ook nog je eigen huisarts inschakelen. Maak een afspraak en vertel alles en vraag hoe je op de juiste manier van deze opdringerige werkgever afkomt.
Reageer niet meer op telefoontjes , met nummerherkenning is dit mogelijk.
Abcde
3 jaar geleden
De werkgever is verplicht om elke 6 weken met je in gesprek te gaan. Vaker is dus niet nodig. Ik zou in gesprek gaan met de werkgever en hem laten weten dat je het dagelijks bellen als vervelend ervaart. Het nummer van je werkgever blokkeren is niet handig omdat je tijdens ziekte verplicht bent bereikbaar te zijn voor je werkgever en de arbodienst.
https://www.arboned.nl/nieuws/welke-plichten-hebben-werkgever-en-werknemer-bij-verzuim

Antwoorden (2)

Je werkgever mag je vragen hoe het met je gaat, maar niet wat je klachten zijn. En dagelijks bellen is zeker niet bevorderlijk voor je welbevinden, in geen enkele ziektesituatie. Ik heb in zo'n geval wel eens een brief gestuurd naar de Arbodienst - dat leverde jammer genoeg niet op korte termijn iets op, maar maakte mijn zaak tegen mijn werkgever op den duur wel sterker. Ik begrijp dat je al contact hebt (gehad) met je bedrijfsarts. Kan die niet iets voor je betekenen? Of zou je zelf kunnen / durven vragen aan je werkgever om je niet zo vaak meer te bellen - bedenk dan wat voor jou wel aanvaardbaar / redelijk is, bijv. eens per 2 weken?
3 jaar geleden
Jouw werkgever mag veel meer niet dan wel, ik voeg de link toe maar belangrijke passages uit dit document zijn bijv wat hij wel mag:

Een werkgever mag als een werknemer zich ziek meldt de volgende gegevens over zijn gezondheid vragen en registreren:
- het telefoonnummer en (verpleeg)adres;
- de vermoedelijke duur van het verzuim;
- de lopende afspraken en werkzaamheden;
- of de werknemer onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (maar niet onder welke vangnetbepaling);
- of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval;
- of er sprake is van een verkeersongeval waarbij een eventueel aansprakelijke derde betrokken is, in verband met het verhalen van loonkosten op deze derde (regresmogelijkheid).

Dit is alles wat de werkgever mag vragen! Er staat bovendien heel expliciet in de beleidsregel dat de werkgever niet naar de aard en/of de oorzaak van de ziekte mag vragen en zelfs ook niet naar de beperkingen en mogelijkheden van de werknemer. De werkgever mag nog wel vragen naar de lopende afspraken en werkzaamheden.

Omdat je al langer ziek bent en allang bij de bedrijfsarts loopt kan toch aangenomen worden dat deze gegevens ondertussen bekend zijn. Dus dan is het onnodig elke dag contact te zoeken.

Deze lijst houdt in dat eigenlijk alleen naar zakelijke dingen gevraagd kan worden. Zelfs vragen hoe het gaat valt daar eigenlijk buiten, al zal dat op prijs gesteld worden als de verstandhouding goed is, als het een smoes is om op te kunnen bellen is het niet meer dat, een smoes, en ik kan me voorstellen dat je ook daar dan niet op zit te wachten en zeker niet elke dag.

Misschien mijn eigen interpretatie maar deze lijst, maar het is dus niet nodig om elke dag te bellen omdat de verwachting dat de zakelijke info per dag verandert onzin is.
Dat zou ik als argument gebruiken. Dat je direct zelf contact opneemt als er een verandering is die je gezien de lijst zou moeten melden. En dat je het tot die tijd via de arboarts regelt.
Dat maakt dat wat hij nu doet dus eigenlijk niet mag.

Maar lees ook even de link, daar staat meer nuttige info in, bijv dat verder verstrekte info op vrijwillige basis moet zijn en niet het gevolg van een spervuur van vragen.