Is mbo niveau 4 gelijk aan vwo 3 ?

Een vriendin zei dat dit het geval was, maar mij leek het veel te hoog.
Zo goed is mbo toch niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

Nee, mbo 4 is veel lager dan vwo 3. Je moet Tgl niveau hebben om in mbo 4 in te stromen. Als je mbo 4 doet is het niet eens Havo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

VWO 3 is niet gelijk aan MBO niveau 4, maar je kunt je met een bewijs van overgang van VWO 3 naar VWO 4 aanmelden voor MBO 4. Zelfde geldt voor HAVO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nivo is niet te vergelijken, omdat je niet verteld of het om een afgeronde MBO 4 opleiding gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee VWO is niet beroeps gericht MBO wel, het niveau is ook niet te vergelijken. MBO doe je met 2 vingers in je neus.

Toegevoegd na 52 seconden:
vwo 3 is vwo leerjaar 3 toch? mbo 4 is niveau 4..

Toegevoegd na 18 uur:
ik heb trouwens zelf MBO gedaan dus ik weet hoe makkelijk het is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Als je MBO-4 afrondt, mag je doorstromen naar het HBO. VWO-3 is dus lager, omdat je pas met een VWO-diploma mag doorstromen naar het HBO. Bovendien is MBO met VWO vergelijken appels met peren vergelijken. MBO is praktijk- en beroepsgericht, terwijl VWO een voorportaal is voor HBO of WO.

En het is maar wat je als 'goed' of 'minder goed' bestempelt. Een VWO'er zal meestal intelligenter zijn en analytisch sterk. MBO'ers kunnen meer met hun 'handen' of zijn communicatief vaardiger. Allebei belangrijk, vergeet niet dat de meeste mensen een MBO-opleiding hebben genoten of zullen genieten. Er is relatief een klein aantal HBO'ers en WO'ers.