Mag je met een BOL-opleiding ieder jaar 40 weken stage lopen?

Ik volg de opleiding verpleegkundige. Voorheen hadden we altijd het 1ste jaar 10 weken stage en dan vanaf het 2de jaar 20 weken stage en 20 weken school. Maar nu lopen we ineens ieder jaar 40 weken stage. Ik vind dit wel heel erg veel stage voor een BOL opleiding

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
MarBet
3 jaar geleden
De stage kan op verschillende manieren vormgegeven zijn. Sommige opleidingen hebben zogenaamde blokstages, waarin je in bepaalde periodes vrijwel volledig stage loopt en in andere periodes alleen lessen hebt. Andere opleidingen hebben lintstages, waarbij je het hele jaar door bijvoorbeeld 1 dag per week stage hebt. Je vermeld het aantal uren er niet bij, dus ik kan op basis van wat je aangeeft niet weten hoe het precies zit. Naast deze varianten heb je ook nog opleidingen die 'leren op locatie' doen. Je bent dan volledig op de praktijklocatie, waar je dan ook lessen krijgt. Het zou ook nog kunnen dat de school voor deze variant heeft gekozen. Dan is niet de volledige tijd stage te noemen, omdat er ook sprake is van lessen. Je kunt navragen hoe de verhouding is tussen bot en bpv uren, als dat anders is dan de wettelijke norm, moet de studentenraad akkoord zijn gegaan met de afwijking. Pas als dat niet zo is, mag het niet.

Antwoorden (1)

Nee. Een beroepsopleidende leerweg omvat een praktijkdeel van ten minste 20% en minder dan 60%. Er wordt in deze opleiding meer tijd in school doorgebracht dan bij de andere leerweg in het middelbaar beroepsonderwijs: de beroepsbegeleidende leerweg (BBL).
Met BBL zit de leerling gewoonlijk één tot twee dagen in de week op school en werkt hij drie tot vier dagen in de week bij een erkend leerbedrijf of organisatie.
SimonV
3 jaar geleden
MarBet
3 jaar geleden
40 weken 1 dag stage, is ongeveer 20%. Dus het is maar net om hoeveel uur het gaat.