Wat is de beste opleiding op HBO om in 1 jaar een propedeuse te halen om geneeskunde te gaan studeren?

Hoi. Ik ga dus naar 5havo en wil kijken of ik naar de universiteit kan gaan. Ik wil namelijk geneeskunde gaan studeren. Wat is de beste opleiding op HBO om in 1 jaar een propedeuse te halen en dan door te stromen naar universiteit om vervolgens geneeskunde te studeren?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
vraagBraak1
3 jaar geleden
Een propedeuse bestaat bij elke opleiding uit 1 jaar. Dat betekend dat, welke opleiding je ook kiest, je bij hard werken die propedeuse moet kunnen behalen. Welke opleiding de beste doorstroommogelijkheid bied naar geneeskunde weet ik niet. Weet wel dat dit een loodstudie is, en dat je dus nooit zeker bent van een plekje.
tinus1969
3 jaar geleden
@vraagBraak1: loting voor geneeskunde is al jaren geleden afgeschaft. Er is nu een toelatingstoets.
Antoni
3 jaar geleden
@vwoleerling, misschien heb je ook iets aan de informatie op YouChooz.nl: https://www.youchooz.nl/. Deze website bevat heel uitgebreide informatie over opleidingen en beroepen in de zorg.
vraagBraak1
3 jaar geleden
@tinus1969 je hebt gelijk, sorry, was daar nog niet van op de hoogte.

Antwoorden (2)

De beste opleiding is na 5 HAVO, 5 en 6 VWO, en dan inschrijven universiteit, en hopen dat je ingeloot wordt.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Min. Loting is afgeschaft. Er is nu een toelatingstoets.
ronron1212
3 jaar geleden
Geen toets maar een selectie procedure.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Aanvulling:
De selectieprocedure begint tegenwoordig met een portfolio. Deze neemt ongeveer 30 klokuren in beslag. Nav portfolio wordt gekeken of je door mag naar de toets.
Je kunt stellen dat de portfolio belangrijker is dan de toets.
Vroeger gingen alleen de echte slimmeriken verder. Het resultaat was dat het vaak cognitief gezien heel kundige artsen werden. Helaas komen deze artsen vaak sociaal tekort. En, vergeet het maar om door te komen met een hbo propedeuse.
Je moet Nederlands, Engels, wiskunde, scheikunde, biologie en natuurkunde echt op vwo niveau hebben.
Veel universitaire opleidingen accepteren wel een propedeuse hbo, geneeskunde en tandheelkunde eigenlijk nooit.
tinus1969
3 jaar geleden
@Simonsdochter: [Je kunt stellen dat de portfolio belangrijker is dan de toets.]
Dat verschilt per universiteit. In Utrecht telt de toets het zwaarst; in Rotterdam wegen de overgangscijfers van VWO5 naar VWO6 zwaar mee.
Het is verstandiger om alsnog VWO te doen; de meeste (Nederlandse) geneeskunde opleidingen laten je tegenwoordig alleen toe met VWO-diploma. Ook met VWO diploma moet je alsnog de toelatingstoets halen (ruim de helft valt af...).
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Geen toets maar een selectie procedure.
tinus1969
3 jaar geleden
En die selectieprocedure bestaat in (bijna) alle gevallen uit een toets als belangrijkste onderdeel...