Is het mogelijk om als iemand met dyscalculie verder te studeren in biologie?

Ik ben afgestudeerd met een diploma van het technisch secundair onderwijs met amper 2 uur wiskunde. Nu heb ik wel begrepen dat wiskunde een belangrijk vak is in de biologie. Wel vraag ik mij af wat juist belangrijk is. Ik heb namelijk nooit problemen gehad met statistiek en dergelijke. Eerder met hoofdrekenen, vraagstukken, ... Op gebied van wetenschap heb ik dan ook moeite met fysica maar aan de ander kant heb ik dan weer altijd hogere scores dan gemiddeld gehaald op biologie en gemiddelde scores voor chemie. Wel zou ik enorm graag wildlife bioloog worden maar ik weet dus niet of dit binnen mijn capaciteiten zou vallen. Bedankt aan iedereen die dit voor mij even zouden willen verduidelijken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K
Thecis
3 jaar geleden
In principe is het voor iedereen mogelijk. Het behoeft wel extra aandacht en waarschijnlijk is het goed om de opleiding hiervan op de hoogte te stellen (mits er een officiele diagnose is).
SimonV
3 jaar geleden
Het kan, al is het niet altijd makkelijk. Biologiestudent met discalculie: “Soms is het een nachtmerrie, soms voel ik me stom, want wat mijn vrienden in een minuut doen, duurt een uur voor mij.”
https://www.reddit.com/r/dyscalculia/comments/bgaxxq/anyone_in_college_with_dyscalculia_if_so_what_are/

Antwoorden (1)

Zoals ik de studie biologie heb leren kennen hoeft dyscalculie geen probleem te zijn. Juist ook omdat jij aangeeft, dat je geen problemen hebt met b.v. statistiek e.d. De Dyscalculie manifesteert zich vooral in het hoofdrekenen en een beetje in het rekenkundig inzicht (de logica in het rekenen). Voor biologie is dat geen probleem. Ook met het biochemisch deel van de biologie hoeft het geen problemen te geven.
Belangrijk is, dat jij het perse wilt en de aanhouder wint!!!