Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een betere weg om geneeskunde te volgen, via het HBO of via Vavo?

Ik volg momenteel de opleiding doktersassistent niveau 4. Ik wil uiteindelijk geneeskunde studeren. Ik weet alleen niet wat ik het beste kan doen. Wat is sneller, tijd is belangrijk voor mij. Iedereen zegt wat anders...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
865

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Via het VAVO kun je (voor jouw relevant) alleen nog een diploma vwo halen. Dat levert je echter geen vakspecifieke kennis voor geneeskunde op. Als je nu mbo4 doet, kun je daarna je hbo-propedeuse in een medische richting halen en dan doorstromen naar de universiteit. Dat is sneller dan eerst via het VAVO je vwo halen denk ik, en geeft je inhoudelijk zeker een voorsprong.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het probleem is dus dat je met je p niet meer zomaar universiteiten binnenkomt. ook moet je dan alsnog bepaalde vakken op vwo niveau hebben afgerond.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik niet welke vakken je precies hebt op je mbo4-opleiding en op welk niveau die vakken zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat je daar ook wiskunde/ntuurkunde/scheikunde/biologie hebt. Als de voorkennis die je in een propedeuse hebt opgedaan voldoende is, ben je wel toelaatbaar, zie https://www.uu.nl/bachelors/geneeskunde/toelating/nl. Misschien handig om eens met een studieadviseur van een universiteit contact op te nemen of een open dag te bezoeken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding