Ik wil mijn HBO-opleiding veranderen voor dat met opleiding begin, wat moet ik doen?

Ik wil graag mijn opleiding veranderen voor het echte deelnemen van opleiding september. Is er pagina met informatie erover? Welke stappen moet ik doen, etc

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Ga naar Studielink.
Je hebt je daar ook ingeschreven voor de opleiding die je nu wilt annuleren.
Als je dit doet voor 1 september aanstaande, dus t/m 31 augustus aanstaande, kun je jouw aanmelding/inschrijving kosteloos annuleren in Studielink.
Dit doe je door in te loggen, onder “mijn opleidingen” de opleiding aan te klikken van het nieuwe studiejaar en vervolgens te klikken op “verzoek tot uitschrijven”.

Inschrijven voor de nieuwe studie doe je ook in Studielink.
(Dat heb je toen ook gedaan voor de opleiding die je nu annuleert).
Niet alle kunnen jouw aanvraag nog inwilligen voor het nieuwe schooljaar.
Betreft het een fixus, dan gaat het sowieso niet.

Succes! En denk goed na over de beslissing.
Vul ook bij DUO alles in, zodat je straks niet in de problemen komt.
Wellicht kun je gebruik maken van de overbrugging.
Uitschrijven gaat nu makkelijker dan inschrijven. De sluiting was dit jaar door corona 1 juni.
Sommige opleidingen hanteerden 1 augustus, zodat je nog kon starten in september.
Aangezien het nu al 4 augustus is......

Desnoods neem je een tussenjaar.
Overleg wel met het thuisfront.

https://duo.nl/particulier/opleiding-stoppen-of-wijzigen/van-opleiding-veranderen.jsp
Toegevoegd op 04 augustus 2020 12:00: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Er is een kans dat je niet meer automatisch wordt toegelaten als je je nu nog inschrijft voor een opleiding (kijk dat na).
Als dat zo is bedenk dan goed wat je wil/doet: wacht je eerst de bevestiging van toelating af en schrijf je dan pas uit voor de oude opleiding? Of neem je het risico?
Denk er even goed over na en zoals Simonsdochter al zegt het is krap tijd. Overweeg een tussenjaar (om echt geven goed na te denken wat je wil) en overleg het thuis.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Utrecht, idd eerst kijken voor een nieuwe, want je hebt in één seconde geklikt op uitschrijven. Groet.
MarBet
3 jaar geleden
Je kunt je voor 2 opleidingen tegelijk inschrijven, dus zou inderdaad eerst inschrijven voor nieuwe opleiding en pas na toelating uitschrijven. De kans dat je niet meer kan worden toegelaten is wel iets groter, maar over het algemeen kan inschrijven nog wel in augustus. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de groep al behoorlijk groot is, of dat er meer zijn die ook laat inschrijven waardoor het voor het docententeam niet meer mogelijk is er nog een student bij te krijgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Marbet, bedankt voor de aanvulling, altijd fijn.
Op het HBO en universiteit is alleen de deadline strenger.
http://info.studielink.nl/nl/studenten/stappenplanstudielink/Pages/Zorg%20dat%20je%20op%20tijd%20bent.aspx
Daarom idd eerst maar aanmelden voor 2, kijken of het nog gaat daar, uitschrijven 1.
Groet.