hoe kan ik mijn kind testen op z'n talenten?

welke school richting is voor mijn kind boeiend

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Kimath
12 jaar geleden
Heb je het al eens aan je kind gevraagd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is het kind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou je toch echt zelf moeten weten als je je genoeg verdiept hebt in je kind. De talenten kun jij nu al wel weten, maar of het haalbaar is zou uit de praktijk moeten blijken. Maar gelukkig speelt school hier een goede rol in en geven eind groep 8 een adviesgesprek. Dit geeft veel handvaten als je desondanks de talenten nog niet kent.

Antwoorden (5)

Als ouder weet je vast waar je kind goed in is en veel belangstelling voor heeft. Dat ligt vaak op 1 lijn: als je ergens interesse in hebt of iets graag doet ben je er vaak ook goed in. En dan SAMEN met je kind kijken wat kan passen (en je kind laten kiezen :-)).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet kun je dat niet echt testen. Er zijn wel beroepskeuze testen maar persoonlijk vind ik die nogal slecht. Ik denk dat je het beste met je kind kunt gaan praten en bespreken wat het kind leuk vind en interesseert. Daarnaast zou je ook zijn zijn/haar docent kunnen gaan praten en vragen wat die ervan vind. Die hebben meestal ook wel inzicht in zulke zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij google 'beroepskeuzetest'of 'studiekeuzetest' dan krijg je verschillende tests, als je er meerdere maakt dan kun je de uitslagen naast elkaar leggen. De uitslagen zullen verschillend zijn maar er is grote kans dat er één of twee dingen overeenkomen in de uitslagen. Toch weet je uiteindelijk zelf het best wat je wilt. Het is zeker ook nuttig om eens bij open dagen van opleidingen te gaan kijken, veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eind groep 8 krijg je als ouders een adviesgesprek met de leerkracht naar aanleiding van alle scores (gemiddelde) vanaf groep 1 tot en met groep 8. Ook de interesses, sterke kanten, en minder sterke kanten worden besproken in dit gesprek. De leerkracht zal dan een school/opleiding adviseren wat het beste bij de talenten van jou kind past.
Je Bent je overigens niet verplicht om dit advies op te volgen, maar als je kind vmb scoort zal geen school met niveau havo/vwo het kind toe laten.

Toegevoegd na 1 dag:
scores van de cito's bedoel ik hiermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al doende leert men!! Een kind zal vaak zelf over dit soort dingen na gaan denken. Waar ben ik goed in, wat vind ik leuk enz?

Zelf ben ik van mening dat kinderen tegenwoordig al te vroeg zich moeten specialiseren. Ik heb zoveel verkeerde keuzes gemaakt qua opleidingen enz. maar zo ben ik wel achter gekomen wat ik wel en niet leuk vind en waar mijn talenten liggen. Daar kom je alleen maar achter door keuzes te maken. Soms zijn ze verkeerd maar toch levert het je wat op!!

Verder heb ik tijdens mijn schooljaren vaak ervaren dat veel kinderen door de ouders worden gepusht. Soms wordt de toekomst van zo'n kind al helemaal uitgestippeld. Uiteindelijk werkt dat alleen maar averechts.

Zoals hierboven al wordt gezegd kan uw kind een beroepskeuze test doen. Ook ik ben er niet zo'n liefhebber van.

Ik ben dus niet van het testen maar het zelf ervaren!! Dat kun je niet zomaar testen. Een kind moet de wereld verkennen en er zo achter komen waar zijn of haar sterke punten liggen! En ja iets doen waar je al goed in bent is ook niet altijd even leuk. Jezelf verbeteren en groeien is het leukst! Daar krijg je zelfvertrouwen van. Laat het gewoon op z'n beloop en praat erover met uw kind. Ik zou het verder niet laten testen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. misschien niet echt een duidelijk antwoord op de vraag.