Welke vakken krijg je per jaar bij de opleiding Journalistiek?

Ik vraag mij vooral af welke vakken je krijgt in de eerste 2 jaar.
Is er iemand die journalistiek heeft gestudeerd? En zo ja, wat doe je daar nu mee?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

In het eerste jaar van Journalistiek ligt het accent bij de meeste hbo-opleidingen op de basisprincipes van de journalistiek: teksten schrijven, beelden maken, doelgroep bepalen en je media selecteren. Daarnaast vergroot je je algemene ontwikkeling met vakken als geschiedenis, politiek, auteursrecht, kunst, cultuur en economie. En je krijgt meestal ook Engelse lessen.
De daaropvolgende jaren ga je je verdiepen in praktische vaardigheden en leer je over het zoeken van goede informatie en het beoordelen van informatiebronnen. Verder kies je een hoofdvak, bijvoorbeeld audiovisueel, schrijven, redactionele vormgeving, digitale media of fotografie. En je kiest ook een bijvak zoals buitenland, politiek of interculturele communicatie. Kijk voordat je aan je Journalistiek opleiding begint naar het programma-aanbod van de verschillende Journalistiek opleidingen. Die kunnen onderling wat verschillen qua keuzes voor hoofd- en bijvakken.

Stages
Tijdens je stageperioden en afstudeerproject doe je als journalist in spé praktijkervaring op. Daarbij krijg je bijvoorbeeld een kijkje in de keuken van een krant, maak je een journalistieke productie over een actueel onderwerp, schrijf je een artikel waarin je je visie op een journalistiek onderwerp onderbouwt, noem maar op…
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
In de bron van SimonV wordt de toonaangevende en oudste opleiding niet genoemd: de opleiding Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Ooit, in 1966, gestart als de School voor de Journalistiek.
Ook verbaast het mij dat alleen Engels ('meestal') als taal wordt genoemd. Alsof Duits en Frans niet bestaan.
Bron: https://www.hu.nl/voltijd-opleidingen/journalistiek