Kan ik al ontslag nemen zonder 1 dag te hebben gewerkt?

Ik ben vandaag van plan om naar mijn hopelijk niet toekomstige werk en daar ontslag nemen wanneer ik nog geen dagen daar hebt gewerkt ik werd te hard gepusht door een bepaald persoon en heb niet goed kunnen denken en helaas moeilijk nee kunnen zeggen wat grotendeels mijn fout is. En ik vroeg me af als dit kan en als ik nog niet in bent gepland dat ik dan niet 1 dag hoef te werken ik ben 17 jaar oud dus het zou geen vast contract kunnen zijn

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Niet treuzelen en gewoon doen.
Hoe langer je wacht hoe vervelender het wordt.

Antwoorden (2)

Bij een nieuwe baan geldt vrijwel altijd een proeftijd. Meestal is de proeftijd één maand, soms langer. In de proeftijd kan de werknemer ervaren hoe het werk bevalt; de werkgever kan nagaan of de werknemer zijn werk goed doet.

Tijdens de proeftijd kunnen de werkgever en de werknemer op ieder moment zeggen dat ze niet verder willen met de ander. Daarvoor hoeven ze geen reden te geven. Je kan dus opzeggen.

Overigens zou je ook kunnen overleggen met de persoon die jou te veel pusht. Mogelijk is hij zich niet bewust van zijn gedrag, en kan hij jou op een andere manier gaan begeleiden. Dan kan je gewoon blijven werken met een prettige werksfeer.

In je contract kan je lezen of jullie een proeftijd hebben afgesproken. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Proeftijd_(arbeidsovereenkomst) voor meer informatie.
Toegevoegd op 24 juni 2020 06:31: tekst
Antoni
3 jaar geleden
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Aanvulling op wat Antoni zegt: als 17-jarige kun je natuurlijk bést een vast contract krijgen!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb geen contract mee mogen nemen naar huis
Antoni
3 jaar geleden
Je hebt wel een contract getekend? Dan is het heel vreemd dat je daarvan geen exemplaar mee mag nemen. Vraag in ieder geval eens of je het nog eens mag lezen.
nee niet als je hebt getekent voor vaste baan wel als je stage werkt en dan niet heel interesant vind
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
Heb je de vraag wel gelezen en begrepen? Hoe kan je als stagiair het werk niet heel interessant vinden als je er nog niet bent geweest?
En hoe onderbouw je dat je, als je hebt getekend voor een vaste baan, dat je dan niet ontslag mag nemen voordat je begint? In welk wetsartikel staat dat?