Mag een werkgever in deze corona periode vragen of je een jaar zonder vakantie doorwerkt?

Volgens de CAO heb je normaal recht op minimaal 3 weken vakantie. Mag een werkgever in deze corona periode van een werknemer vragen dat hij of zij doorwerkt gedurende een jaar? Dus dat een werknemer geen 2 of 3 weken vakantie mag opnemen? Maar misschien wel 1 of 2 dagen tussendoor een keer? Bijv. Door tekort aan personeel of deadlines. Dus mag hij afwijken van de CAO vanwege een uitzonderlijke situatie (corona)?

1.9K
jodyenboyke
3 jaar geleden
Vragen mag natuurlijk altijd en in mijn optiek geldt altijd: ik ben flexibel, de werkgever daardoor ook! Ga je niet op vakantie kijk dan of je er samen uitkomt, of hem enigszins tegemoet kan komen.

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet. Minimaal 2 weken is hij wettelijk verplicht je te gunnen. De CAO komt daar nog bovenop.
LeonardN
3 jaar geleden
In de vraag staat "vragen". Ik snap dat een werknemer dit niet kan eisen/afdwingen, maar ik neem aan dat deze dit mag vragen. Dat een werknemer akkoord mag gaan. Maar als deze dat niet doet er geen probleem door mag komen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@LeonardN
Er is geen gelijkwaardige verhouding tussen een werknemer en een werkgever. "Vragen" is "moeten" in dit geval. Anders kan de carrière van de werknemer gevaar lopen. Zelfs als dat niet gezegd wordt, kan het wel zo ervaren worden.
Thecis
3 jaar geleden
+
Zeker voor de aanvulling. LeonardN heeft gelijk dat het gevraagd wordt. Oké heeft een zéér goed argument dat er een machtspositie is vanuit de werkgever
ronron1212
3 jaar geleden
@Oze wat een negatieve benadering. Ik heb toch heel andere ervaringen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@ronron1212
'tuurlijk... het gebeurt in de praktijk (en dat is ook heel begrijpelijk !) En er zullen zeker goede ervaringen zijn, maar dat is niet de vraag. De vraag is of het mág ? En het antwoord daarop is 'nee'.
ronron1212
3 jaar geleden
@Oze dat wil nog niet zeggen dat de werkgever kwaadwillend is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@ronron1212
Klopt ! En dat beweer ik ook niet. Maar het blijft een ongelijkwaardige verhouding. De een heeft nu eenmaal meer macht dan de ander. En daarom mag gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zoals de vraag gesteld is, lijkt er geen intimidatie in het spel, dus gaan we uit van een positieve houding bij de vraagstelling en daar kan nooit iets op tegen zijn. Ik denk niet dat het de juiste houding is om meteen negatief te denken over werkgevers als profiteurs. Er zijn heel veel heel goede bij.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@elder161
Het hele punt is nou net dat de, al dan niet oprechte, intenties van de werkgever er niet toe doen.
Er IS een machtsverschil en dus KAN een een werknemer druk ervaren, zelfs als dat niet zo bedoeld is. Daarom is een werknemer niet gegarandeerd vrij om 'nee' te zeggen en daarom mag een werkgever dit soort vragen niet stellen. Punt !
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...
Niet met je eens. Alles KAN, maar een werknemer kent ook zijn normale verstandhouding met zijn werkgever. Ik ga er nog steeds van uit, dat heel veel mensen een positieve verstandhouding hebben. Klink altijd beter dan moeten, niet mogen, ongelijkheid, intimidatie, gezagsverhouding en dat soort negatieve interpretaties.
Ja, vragen mag altijd. Het is echter aan jou zelf of je dat ook wilt. Wettelijk gezien heb je recht op vakantie, maar jij beslist zelf of je van dat recht wilt afzien. Misschien heeft jouw werkgever er iets extra's voor over (noem het b.v. overwerkvergoeding).