Waarom zijn basis scholen en middelbare scholen appart en niet samen een gebouw?

Waarom zijn basis scholen en middelbare scholen appart en niet samen een gebouw ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
Amadea
3 jaar geleden
De lagere school waar ik op zat had ook een mulo. Maar ik ging naar het lyceum. Je kunt moeilijk alle schooltypes in één gebouw onderbrengen.

Antwoorden (1)

Dat is onhandig. Middelbare scholen zijn er op allerlei niveaus, van vmbo tot en met vwo. Iedere school heeft ook een minimaal aantal leerlingen nodig om te kunnen blijven bestaan. Daarom vind je geen middelbare scholen in kleine plaatsen, ze hebben een regiofunctie.
Basisscholen zijn er in feite maar op één niveau, kinderen van alle niveaus gaan naar dezelfde basisschool al wordt (zo is de bedoeling) de leerstof wel aangepast aan de leerlingen. Bijvoorbeeld basisstof voor iedereen, verdiepingsopdrachten en herhalingsopdrachten.
Dan zijn er ook nog praktische zaken. Jonge leerlingen zouden verloren lopen op een grote "leerfabriek". Verder is er in het middelbaar onderwijs de gewoonte dat de leerlingen ieder uur van lokaal verhuizen. Bij basisscholen is dat niet zo, dus dat moet logistiek worden geregeld. Bij basisscholen neemt ook het meubilair in grootte toe (de tafels en stoelen van groep 3 hebben een ander formaat dan die van groep 8) terwijl bij middelbare scholen dat niet het geval is.

Wat wel zou kunnen gebeuren is het schoolgebouw 's avonds verhuren aan particuliere onderwijsinstellingen voor cursussen en dergelijke.
Toegevoegd op 20 mei 2020 18:30: tekst
Computoon