Is het mogelijk om de 21+ toelating toets op jongere leeftijd te maken?

Ik ben gestart op tweetalig VWO, maar door een vervelende thuissituatie ben ik naar havo gegaan. Ik haalde het ieder jaar makkelijk ondanks dat ik amper leerde (begon ook depressief te worden). Het laatste jaar kreeg ik enorm veel last van angsten en durfde niet meer naar school. Heb het tot havo 4 gehaald en daarna ben ik niet meer naar school geweest. Nu ben ik 18 jaar en woon ik op mezelf (in een beschermde woongroep) , het gaat al stukken beter met mij en heb ook al een hbo studie gevonden die mij leuk lijkt. Echter moet ik natuurlijk eerst een havo diploma hebben. Maar nu vraag ik mij af; waarom moet ik 21 zijn om de toelatingstoets te maken?
Ik kan in 2 jaar mijn havo halen op volwassenonderwijs, maar tegen de tijd dat school weer begint ben ik 19 en dan ben ik 21 wanneer ik naar het hbo kan. Maar dan kan ik eigenlijk net zo goed nog 2 jaar werken om te kunnen sparen en dan die toets maken (dan ga ik er even vanuit dat ik hem haal).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (1)

Allereerst vind ik het geweldig van jou dat je eerst hebt gewerkt aan je psychische toestand.
Fijn dat het zo goed gaat en dat je al naar de toekomst kijkt!

Je weet al welke opleiding je wilt gaan volgen op het HBO. Inderdaad heb je dan een mbo4 diploma of havo diploma nodig.
Verder is het duidelijk dat je over voldoende capaciteit beschikt.

Allereerst, heb je tot of t/m havo 4 afgerond? Ik denk tot, omdat je praat over twee jaar vavo.
Heb je afgerond t/m havo 4, kun je eventueel eerst naar het mbo gaan.
Is maar een idee. Moet je verder niks mee hoor.

Je zou inderdaad ook naar vavo kunnen gaan.
Heb je al geïnformeerd of je niet twee jaar in één kunt doen.
Ik weet niet of het haalbaar is. Veel zal ook te maken hebben met het profiel dat je dan kiest.
Ook dit is meedenken.

De toelatingstoets dan.
Deze toets mag je op veel scholen afleggen met 20 jaar. Starten (indien je de toets haalt) is wel met 21 jaar.
Als jij aan het begin van een schooljaar jarig bent, kan het afleggen met 20 jaar voordeel geven. Het aanmelden bij een opleiding moet namelijk ook eerder gebeuren. Wacht je dus tot 21 jaar, heb je de kans dat je pas met 22 jaar aan de opleiding kunt beginnen.

Informeer dus bij de betreffende opleiding of jij de toets mag afleggen met 20 jaar. Als ze jouw verhaal horen, heb je grote kans.
Weet wel dat deze toets niet centraal gebeurt, maar per opleiding zelf gemaakt wordt.
Bereid je dan ook goed voor: het kan meer neigen naar een IQ test, maar ook vakinhoudelijk zijn (kennis). Bereid je dan de komende paar jaar goed voor.
En, zo’n test kost geld. Gratis is het niet. Normaal vragen ze een bedrag tussen de €100 en €200.
Ook belangrijk, de toets blijft normaal twee jaar geldig.

Laat al deze informatie goed bezinken.
En als je met 20 jaar voor de toets gaat: bereid je goed voor naast werken.

Succes!