Wordt een 5.495 afgerond naar een 5.50 op mijn diploma?

Wordt een 5.495 afgerond naar een 5.50 op mijn diploma. In Magister staat er een 5.50, maar zodra ik het zelf uitreken kom ik uit op een 5.495. Mijn school heeft wel het volgende aangegeven: "NB. een 5,49 wordt afgerond naar een 5: het eerste cijfer na de komma bepaalt de afronding."(6vwo)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K
nounka
3 jaar geleden
Als je school aangegeven heeft dat ze een 5.4 afronden naar een 5 dan neem ik aan dat ze dat ook echt bedoelen.
Afronden is een beetje ook de manier van denken of afspraken.
Je kan rekenen .1 .2 .3 naar omlaag .4 .5 .6 is dan een half en 07 08 09 omhoog
maar .1 .2 .3 .4 omlaag en .5 .6 .7 .8 .9 omhoog kan ook Met jou vraag kan je ook verschillende kanten uit.
Je kan je score schrijven als een 5 ( afgerond van 5.4 ) en als een 5.5 ( afgerond van 5.49 )
MarBet
3 jaar geleden
Blijkbaar is er eerst afgerond naar 2 decimalen. 5,495 wordt daardoor een 5,50. Je hebt dus niet een 5,49, dus de NB is niet van toepassing op jou. Voor de zekerheid vraag je het even aan je docent of mentor, dan weet je het zeker.

Antwoorden (2)

Volgens de nieuwe examenregels, wordt er eerst een cijfer op één decimaal berekend. Daarna wordt dat cijfer afgerond naar een heel cijfer. Scholen mogen zelf bepalen of zij het cijfer eerst afronden op één decimaal, of dat ze het cijfer afkappen op één decimaal. Uit jouw verhaal blijkt dat jouw school ervoor heeft gekozen om af te kappen op één decimaal. Dat betekent dus dat je cijfer wordt afgekapt naar een 5,4 en wordt je eindcijfer een 5.
3 jaar geleden
Het Rijk zegt het volgende:
Er wordt gekeken naar het eerste getal achter de komma: is dat een 4 wordt naar beneden afgerond, is dat een 5 wordt naar boven afgerond.

5,495 moet dus afgerond worden naar een 5.

Verder komen er op een diploma nooit halve! Het is een 5 of 6. Er zit niks tussen.

Op pagina 2 onderaan kun je de beslissing lezen:

https://www.examenblad.nl/document/vl7br606ht78-servicedocument-2-vo
Let zelf goed op in deze uitzonderlijke situatie. Dan kun je beter een herkansing doen.
Je wilt niet horen: “We hebben ons vergist”.

Ik zal ook een foto toevoegen van dat stuk tekst.
Plaatje bij antwoord