Wie kan me helpen om een goede lagere school te zoeken te Turnhout voor m'n zoontje? Katholiek onderwijs niet meegerekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het beste dat je kunt doen is: Loop eens onder schooltijd een school binnen, probeer de sfeer te voelen. Je kunt evt even van te voren bellen, en vragen of je even rond mag wandelen.
Je krijgt dan een indruk van de mentaliteit, de sfeer, de rust of onrust in de school. Je kunt dan zien of dat past bij jouw idee en jouw kind.

Wat je verder kunt doen is op de website van de onderwijsinspectie kijken.
Hier vind je resultaten en overzichten van alle scholen in Nederland. (www.onderwijsinspectie.nl)
Je kunt zien wat de gemiddelde cito-score was waarmee leerlingen groep 8 verlieten etc.

Succes ermee.

Toegevoegd na 6 minuten:
ps: Op de genoemde website kun je een school bij jou in de buurt opgeven. Dan krijg je een uitgebreid overzicht van de bevindingen van de inspectie bij hun laatste inspectie. Dit, in combinatie met het eerder genoemde bezoekje aan een school om de sfeer te proeven, moet je genoeg handvatten geven om de juiste school voor je kunt te vinden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor de Belgische onderwijsinspectie: www.ond.vlaanderen.be/inspectie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Turhout is in Belsj.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergat tijdens het antwoorden dat het Belgie is. Heb inmiddels de Vlaamse variant van de onderwijsinspectie er voor je bijgezet. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps! Nou kan ik niet meer plussen! Ik was ook op zoek naar inspectiegegevens... Wil iemand Skusme een compensatieplusje geven voor mij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hier de rapporten van de scholen die in mijn linkje staan:
http://www.ond.vlaanderen.be/doorlichtingsverslagen/lijst.asp?niveau=3&p=1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammergenoeg zijn onderwijsinspecties niet objectief in Vlaanderen. Wil je een school echt leren kennen? Dan moet je infiltreren als leerling of leerkracht in een school. Een inspectie is altijd een stressmoment op school. Iedereen probeert dan zijn of haar beste beentje voor te zetten. Gevolg? Als ouder of jongere kan je dus niet afleiden of de school goede oplossingen, opvang biedt als er problemen zijn, hoe de leerkrachten nu echt handelen in stresssituaties, .. Maar puur theoretisch gezien: is het wel een goede bron dus +

Andere antwoorden (2)

Hier een lijstje van alle basisscholen in Turnhout. Om te bepalen wat voor jouw kind het beste is, kun je ze best eens gaan bekijken, praten met mensen die hun kinderen er op hebben zitten, een lijstje opstellen met wat jij belangrijk vindt en dat vergelijken met het aanbod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De website van het ministerie van Onderwijs -> schoolaanbod is zeker een goede bron. Zoals je wel weet zijn alle "vrije basisscholen", Katholieke scholen.

Een tip? Breng een bezoekje aan GO-scholen in Turnhout, ga met leerkrachten en directie spreken en vel daarna je oordeel. Zowat iedere school heeft een eigen website, maar is zeker geen goede hulp. De mentaliteit van een school, de manier van handelen en de levenswijze kan je enkel meekrijgen door de lucht te gaan opsnuiven in de klaslokalen zelf. Ik denk trouwens dat je er heel goed aan doet om een feloverwogen keuze te maken. De ontwikkeling van je kind begint in de basisschool.

Veel succes!