Mag een school als je 18+ bent zomaar jouw ouders mailen?

Ik ben 18 jaar en doe vwo, ik ben een aantal keer te laat gekomen. School heeft daarom mijn ouders ge-e-maild. Ik vind dit een beetje raar, ik ben verantwoordelijk voor mezelf, ben volwassen en heb hun hier geen toestemming voor gegeven. Ze hebben mijn moeder gemaild en ik woon niet eens bij haar (gescheiden ouders). Je gaat toch ook niet zomaar de ouders van een volwassen werknemer mailen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
20.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Werknemer?
crispy
4 jaar geleden
wat staat er over in het school reglement, waar je als volwassene natuurlijk zelf voor hebt getekend dat je dat zou volgen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel normaal op het voortgezet onderwijs.
Als je vwo volgt, ben je idd op het laatst volwassen.
Maar, een school kan dat groepje niet anders behandelen tov de grote groep niet-volwassenen.
Dus de afspraken, regels in de schoolgids etc. maakt de school voor alle leerlingen.
Helaas.....
MarBet
4 jaar geleden
Ik denk niet dat dat zomaar mag, zonder jouw toestemming. Wel kan het misschien zijn dat je eerder toestemming hebt gegeven voor het delen van informatie met ouders. Ik kan het zo even niet terugvinden in wetgeving, maar ik weet vanuit het mbo dat er een groot verschil zit in welke informatie gedeeld mag worden met ouders van minderjarigen en ouders van meerderjarigen. Dat in het vo maar een klein deel meerderjarig is, lijkt mij geen reden waarom dat daar anders is, want volgens mij gaat het meer om privacy wetgeving dan om onderwijswetgeving. Hoop dat er nog iemand zekerheid kan geven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald, denk ik. Deze jongedame heeft nog steeds geen diploma. Logisch als je vwo volgt.
Zij heeft hierdoor nog niet voldaan aan de kwalificatieplicht. Toen zij 18 jaar werd, heeft zij zeker weten toestemming moeten geven of ouders de punten nog mochten zien op bijvoorbeeld magister.
Verder mag zij zelf zaken ondertekenen.
Etc. Wij weten niet in welk leerjaar zij zit.
Herhaaldelijk te laat, valt onder verzuim.
De school wil dat zij een diploma haalt.
Op dat vlak wordt wel gecommuniceerd met ouders. Waarom? Dat diploma moet gehaald worden. Haalt zij het niet, valt ze onder de gemeente (en daar komt ze ook niet weg met een ‘ik ben volwassen’).
De gemeente (waar zij anders zonder diploma onder komt te vallen) blijft haar dan achter de vodden aanzitten tot geloof ik zo’n 23 jaar (uit hoofd). https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-een-leerling-voortijdig-de-school-verlaat

Antwoorden (1)

Het was een hele puzzel tocht.
Antwoord: Nee school mag geen contact zoeken met jouw ouders.

Vanaf 16 jaar bepaal jij in principe wat er met je ouders gedeeld wordt.
Al zit daar een klein haakje aan.
https://www.oudersonderwijs.nl/op-school/privacy-en-leerlinggegevens/leerlinggegevens/inzage-leerlingdossier-en-andere-rechten/

Tot aan je 18e mag school rapporteren aan je ouders, dit staat vastgelegd in de Wet op het voortgezet onderwijs. Artikel 23b
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002399/2018-01-01/0/TiteldeelII/AfdelingI/HoofdstukI/Paragraaf1/Artikel23b/afdrukken

Na je 18e ben jij meerderjarig en heeft de school gewoon contact op te nemen met jou en niet met je ouders. Al zitten er 1000 kinderen van 15 op die school en ben jij de enige 18 jarige. De school heeft zich te houden aan de AVG. En dan heb je daarvan artikel 5, lid 1.

De school mag jouw gegevens delen wanneer daarvoor toestemming is van de wettelijk vertegenwoordiger van de betrokkene indien deze nog geen 16 is. Maar dat ben jij wel, dus moet JIJ toestemming geven.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/2020-01-01#Hoofdstuk1

Dan kan er natuurlijk nog een overeenkomst zijn waar mogelijk iets in staat over toestemming en waar jij nooit naar gekeken hebt. Zoiets als een onderwijsovereenkomst. Maar jij mag die toestemming ook weer intrekken.

Dus kort gezegd: Nee, school mag jouw gegevens niet zomaar delen met derden, tenzij jij hier toestemming voor gegeven hebt. Heb je hier in het verleden ooit toestemming voor geven, dan mag jij deze ten alle tijden weer intrekken. En school heeft zich daarin te schikken.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/mogen-organisaties-mijn-persoonsgegevens-aan-anderen-doorgeven
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik geef geen min.
Alles wat je schrijft, klopt ook. Maar dit stuk valt onder schoolverzuim.
We weten niet in welk leerjaar deze jongedame zit.
Aangezien je in Nederland een diploma moet halen, (op vwo is dat normaal niet te doen voor je achttiende), wordt je tot je 23-ste hierin streng gevolgd.
Dit stuk (angst om niet te voldoen aan de kwalificatieplicht) wordt wel besproken met ouders.
De school wil dat zij een diploma haalt. Andere zaken zoals cijfers moet de vraagsteller idd toestemming voor geven. Groetjes
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Nee dit mag echt niet. Kwalificatie plicht loopt tot 18. (Kabinet wil dit tot 21) En de ouders gaan daar niet over. Duo wel, indien je een stufi hebt. En eventueel een leerplichtambtenaar. Ouders hebben een zorgplicht, maar gaan vanaf je 18e niet meer over je school. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/waarom-moet-ik-een-startkwalificatie-hebben
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zeg ook dat alles klopt wat je schrijft.
Alleen weet ik dat het stuk (diploma behalen en de kans dat je het diploma niet haalt) ook na je 18-de besproken wordt.
Dat is het vervelende als je vwo doet. Je bent dan altijd 18+.
Anders krijg je een melding bij de gemeente.
Daarom zal dat stuk ook wellicht veranderd gaan worden tot 21 jaar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Toevallig zojuist dit verhaal binnen gekregen:
Knul 19 jaar (bijna 20).
Diploma: vmbo niveau 4 (mavo).
Heeft weer zijn studie mbo afgebroken. Derde keer. Voldoet niet aan kwalificatieplicht: havo, vwo, of minimaal mbo 2. Vroeg of hij in onze kelder mocht wonen (grap).
Zitten flink achter hem aan (hij noemde het leerplicht) incl de ouders.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Het kan wel, maar het mag niet.