Op welke manier kan ik mijn tentamen zo goed mogelijk beinvloeden?

Komende week heb ik een ontzettend moeilijk tentamen. Er hangt echt veel vanaf. De stof (sociologen en stromingen) heb ik redelijk onder de knie, maar ik vind het erg spannend..

Zijn er tips & trucs om het tentamen zo goed mogelijk af te leggen? Het gaat dus niet om de lesstof, maar andere tips & trucs.. Ieder puntje is mooi meegenomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Stel je het ergste voor wat er kan gebeuren: op de dag zelf of als je het niet haalt. Overdrijf maar flink! "Je plast in je broek en de hele collegezaal barst in lachen uit." Of: "Je bent echt alles vergeten en je verzint er maar wat op los." "Je zakt voor het tentamen, je gaat vakken vullen. Zelfs dat kan je niet en je belandt in de goot.." Etc etc.
Kun je het nog meer overdrijven? Doe dat maar eens.

...en... Hoe groot is de kans dat dat scenario uitkomt?
Klein hè?

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het tentamen niet haal, kan ik in augustus niet afstuderen. Het tentamen kan ik dan pas volgend jaar ergens herkansen.. Tuurlijk.. Niet het einde van de wereld, maar het zou zo ontzettend fijn zijn als ik het wél haal :) Thx!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, ik snap dat er veel voor jou vanaf hangt. Een jaar extra is niet niks. Maar door jezelf dat de hele tijd voor te houden, help je jezelf nog meer in de stress. Deze oefening is bedoeld om de boel een beetje te relativeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar komt de min vandaan? Graag feedback, dan weet ik waar ik kan verbeteren:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet van mij iig, je hebt van mij de plus gekregen! :)

Andere antwoorden (8)

Goed uitgeslapen naar je tentamen gaan.
Vertrouwen hebben in jezelf.
Ruim op tijd van huis gaan, zodat je niet hoeft te stressen om er op tijd te zijn.

En een valeriaanpilletje tegen eventuele zenuwen, en anders om wat rustiger/relaxter te zijn.

Je kunt ook nog de zogenaamde concentratie thee drinken. Maakt je iets scherper. Tenminste, dat is de claim van de fabrikant.

Succes met je tentamen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees goed voorbereid, wanneer je zeker weet dat de lesstof goed in je hoofd zit dan ga je zelfverzekerd aan je tentamen beginnen. Dat helpt enorm!
Slaap goed, matig met alcohol en ontspan!
Eet een banaan tegen de zenuwen en/of gebruik Rescue druppels (of tabletjes of spray) van Bach.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
zorg in elk geval dat je begrijpt waarover het gaat.
eenmaal als je iets echt begrijpt zullen bijna geen fouten worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uur voor het tentamen goed eten. Niet te zwaar maar wel langzame koolhydraten. B.v. een bruine boterham met appelstroop. Je kunt ook noten eten.
Dit maakt rustig en je kunt je beter concentreren.

Loop een tijdje lekker in de frisse lucht voordat je naar binnen gaat. Doe vooral ontspannende dingen vooraf, dus niet de hele tijd in je boeken kijken of met klasgenoten over de stof praten.

Succes alvast!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik eet altijd een klein uurtje voor een examen of presentatie een reep pure chocolade, pure chocolade bevat namelijk stoffen wat de hersenactiviteit stimuleert!

voor meer tips:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om wat meer zelfvertrouwen te krijgen, kun je ook visualiseren hoe goed het kan gaan. Dus stel je voor dat je probleemloos je tentamen maakt, straks een fijne voldoende haalt en met een intens goed gevoel over jezelf rondloopt. Visualiseer hoe dat dan is. Jij zit daar met de vragen voor je neus, leest ze rustig een keer door, denkt even na en gaat dan vlijtig aan het beantwoorden, met in je hoofd allemaal goede antwoorden en de zekerheid dat je het best kunt.
Stel je hoofd helemaal in op een goed resultaat en het fijne gevoel dat daar bij hoort.

Als je nou straks echt daar zit, kun je terugvallen op je geoefende gevoel als je de stress krijgt. Klinkt vaag, werkt wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het spannend! Maar een groot voordeel is, dat je de stof redelijk onder de knie weet.
Hou daar aan vast.
Verder wat tips: Meerdere avonden achtereen op tijd naar bed. Geen spannende , maar alleen ontspannende lectuur mee.
Dagelijks kort ( langdurig heeft geen zin, beter vaker kort) met de stof bezig, nog even de onderstreepte gedeelten langs.
Tijdens het tentamen diep ademhalen (buikademen) .
Als je een vraag even niet weet, de volgende of een andere, die je wel weet, beantwoorden. Neem de tijd en trek je niets aan van vluggerds die al klaar zijn.
Als je heel erg bang bent, (examenvrees) kun je overwegen een pilletje aan je dokter te vragen. Iets wat ze met afrijden ook wel geven. Maar dan moet het wel heel erg zijn.
In Japan eten studenten in examenperiodes vaak appelpitten. Daar zit namelijk fosfor in, wat gunstig op de hersenen blijkt te werken. Je kunt het proberen. Ik denk alleen dat het niet gezond is als je daar veel van neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1- regelmatig de stof bestuderen
2-herhalen
3-ezelsbruggetjes gebruiken
zoals kcge = kern/cel/gen/erfelijke eigenschappen bijv.
4-goed slapen
5-vijf tot tien minuten per dag jezelf 'leeg' maken
echt niksen, als een soort meditatie
-6 jezelf bevestigen, inprentten dat je het kunt!
7-goed eten, zo 'gezond' mogelijk

sterkte en veel succes met je tentamen!

Toegevoegd na 2 minuten:
mogelijk staat hier ook iets voor jou tussen
http://www.goeievraag.nl/vraag/manier-tentamen-leren.52213