Hoeveel kost een gaschromatograaf en wat zijn er voor verschillen waardoor de prijs verschilt?

Ik kan op internet te veel verschillende informaties vinden, maar nooit echt genoeg of nauwkeurige. Deze moet ik wel hebben voor een verslag. Zouden jullie mij aub. kunnen helpen?
Ik moet weten wat een chromarograaf kost en waarom het zo veel kost.

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Een GC bestaat globaal uit een aantal onderdelen:
- injectorsysteem ((auto)sampler)
- oven
- kolom
- detector

Het sampling systeem kan volledig geautomatiseerd zijn. Het kan handmatig zijn. Dit is al een verschil in prijs. (De oude serie van CSI Las Vegas, daar zag je regelmatig z'n autosampler GC systeem, zit ook in de aantiteling).

De oven. Niet heel veel variatie hierin mogelijk. Sommige kunnen wat warmer, maar scheelt allemaal niet heel veel.

Kolom. Hierin kan je veel variatie hebben. En die kunnen het systeem duur maken, maar dan ga je behoorlijk specifiek bezig (ik heb het nooit nodig gehad om heel erg van de norm af te wijken).

Detector: Deze zijn er legio. IR (infrarood) apparaat, of een UV-VIS (ultra violet, visible light) detector, maar ook vaak gekoppeld aan een Massa Spectrograaf komt heel vaak voor. Hier Er zijn ook systemen die een tandem MS (dus een dubbele MS) aangesloten hebben. Hier zitten hele grote prijsverschillen in.

Een gebruikt systeem kan je kopen van vanaf 15.000 euro ongeveer (een andere die ik zag zat op 63.000 euro, zie link 1).
Nieuwe systemen kunnen oplopen tot zo'n 400.000 - 600.000 euro. Vooral als je een MS detector er aan wilt hebben. Geeft hele mooie resultaten, maar de turbopompen voor het vacuum maken het duur. Onderhoudscontracten (die je meestal wilt hebben), zitten hierin niet mee gerekend (kan ook zo'n 15.000 euro per jaar zijn, ex onderdelen).