Welke richting moet je in het 3 de middelbaar ASO doen om journalist/redacteur te worden?

Ik heb al voor Humane Wetenschappen gekozen. Is dat een goede richting? Ik wil zo graag journalist worden. de richtingen waaruit ik kan kiezen zijn : wetenschappen wiskunde, economie wiskunde, economie talen, humane wetenschappen. Zelf ben ik slecht in wiskunde en Frans. Ik kan wel goed Frans spreken en verstaan maar het schrijven is een probleem. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Het hangt er ook vanaf wat voor journalist je later wil worden. Zo kan je kiezen tussen tv, krant, radio, ... en moet je eveneens een keuze maken tussen politiek, economie, wetenschappelijk, enz.

Aangezien talen ook belangrijk zijn en jij beter Frans kan spreken als schrijven, zou ik niet voor de krant gaan. Al ga je natuurlijk deze talen wel goed onder de knie moeten hebben. Wiskunde is minder belangrijk voor journalistiek.

Doordat je nu in Humane Wetenschappen zit, denk ik wel dat je een redelijk goede basis gaat krijgen om nadien journalistiek te gaan studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! ;).
Als je journalist wilt worden kun je toch het beste naar een school voor de journalistiek doen . Er zijn er 4 in Nederland, namelijk in Utrecht, Tilburg, Ede en Zwolle. In Zwolle, Windesheim kun je ook een versnelde opleiding doen.
Je wordt hier breed opgeleid en je hoeft nog geen keuze te maken in welke richting je verder wilt. Een overstap naar een andere tak is dan ook later gemakkelijker.

Je wordt toegelaten tot de School voor Journalistiek als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Je bent met elk profiel toelaatbaar.
Dus jouw richting Humane Wetenschappen is geen enkel probleem. Misschien wel een pre.

Zie verder:

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/taal-communicatie/media/tekst/journalistiek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel Humane Wetenschappen als Economie - Talen zijn geschikt. In je eerste jaar Bachelor in de Journalistiek krijg je enorm veel kennisvakken, waarvoor een brede voorkennis erg meegenomen is.

De vakken die er worden gegeven zijn:
Nederlands - Frans - Engels - Redactie - Medialeer - Maatschappelijk Debat - Communicatieleer - Politiek - Statistiek - Onderzoeksmethoden - Psychologie - Sociologie - Economie - Geschiedenis van de 21e eeuw - Cultuurgeschiedenis - Actualiteit ...