Hoe is het lerarentekort in het basisonderwijs ontstaan?

Sinds het leraren tekort een groot onderwerp is, vroeg ik me af hoe het probleem is ontstaan in het basisonderwijs.

4 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Al enige jaren is het aantal jonge mensen zich inschrijft op de Pabo om leraar of lerares te worden veel lager dan noodzakelijk om het aantal leraren op peil te houden. Daarnaast kregen jongen leraren geen vaste contracten en hierdoor is er nu een steeds groter wordt leraren te kort.
ronron1212
4 jaar geleden
In 1988 ben ik met de opleiding begonnen om leerkracht te worden in het basisonderwijs.
Toen werd er al een ‘baangarantie’ gegeven.
In de praktijk bleek dat toen vies tegen te vallen.
Scholen waren goed bemand met leerkrachten en de nieuwe lichting die van de pabo kwam, kwam slecht aan de bak. Velen schoolden zich om.

In de jaren die volgden, gingen steeds minder mensen naar de pabo. Vooral jongens haakten af.
Redenen:
Lesgeven werd steeds meer een administratieve taak. Echt alles moest worden vastgelegd.
Het lesgeven werd steeds meer een opvoedkundige taak.
Velen vonden het salaris niet in verhouding.

Hierdoor nam het aantal aanmeldingen op de pabo steeds meer af.
Natuurlijk was er ook een groep die merkte dat Nederland afstevende op een tekort, maar in de praktijk viel het beroep toch tegen bij velen.

Op een gegeven moment is er een sterke vergrijzing ontstaan in het onderwijs. De vraag naar leerkrachten is hierdoor inderdaad flink toegenomen. Maar het aanbod van nieuwe leerkrachten is dus afgenomen. Gevolg: een tekort.

De afgelopen tijd is er flink gestaakt door leerkrachten, ondersteunt door de onderwijsbonden.
Door het salaris te verhogen, probeert Nederland weer nieuwe aanwas te werven.
Maar nogmaals, het is een beroep apart. Dit in combinatie met mondigere ouders en leerlingen, maakt het beroep voor velen nog steeds niet aantrekkelijk.
Verder heeft de overheid toegezegd om de werkdruk te verlagen. Helaas gaf dit toch weer stakingen. Uiteindelijk bleek men nog steeds niet tevreden over het salaris.
Bij veel leerkrachten zelf is dit ook in het verkeerde keelgat geschoten.

Kortom, de enorme vergrijzing in het onderwijs kan niet aangevuld worden met verse leerkrachten, omdat er te weinig van school afkomen.
Hierdoor probeert men het beroep aantrekkelijker te maken, zodat meerderen toch besluiten de pabo te doen.
Verder probeert de overheid ook nieuwe leerkrachten te werven door klassenassistenten op te leiden, neveninstromers om te scholen etc.

Niemand weet waar alle maatregelen uiteindelijk toe leiden.
Scholen krijgen momenteel wel hun team geformeerd, maar tijdens het schooljaar ontstaan overal problemen, omdat er niet voldoende vervangers zijn om bijvoorbeeld een leerkracht te vervangen die ziek is, met pensioen gaat, zwanger wordt etc.

Hoop dat het probleem zo iets duidelijker is geworden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Plus voor het uitstekende antwoord,