Wat is het nut van het verplicht medestudenten beoordelen?

Als onderdeel van een vak op school moet ik al mijn medestudenten uit mijn projectgroep verplicht beoordelen door middel van een formulier gemaakt door school.
Dit formulier houdt geen rekening met studenten met autisme, ADHD, etc. Die mensen (waaronder ik zelf) krijgen daarom bijna nooit hoger dan een voldoende..
Daarnaast wordt het ook gebruikt om vrienden de hemel in te prijzen en anderen af te zeiken.

Wat is nou het nut? bedrijven als Google doen dit niet maar mijn school verplicht dit.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Zou je school moeten vragen.
Maar wellicht onderdeel van het vak?

Antwoorden (3)

Het uiteindelijke nut van die beoordelingen is misschien niet: hoe wordt de ander beoordeeld, maar hoe beoordeel jij. En worden die punten nergens voor gebruikt, maar kijken ze hoe eerlijk jij bent in het beoordelen van anderen. Dus geen vriendjespolitiek of het tegenovergestelde daarvan.
4 jaar geleden
Het nut van het beoordelen van anderen is, dat jij jezelf een spiegel voorhoudt. Als jij iemand anders beoordeelt zegt dat niet alles over die ander, maar meer over jezelf. Het beoordelingsformulier heeft dus een dubbel doel.
Uit de bron (de moeite waard om helemaal te lezen):
Het is frustrerend om te zien hoe anderen hun leven minder ‘slim/goed/verstandig’ inrichten dan jij. Maar hierin schuilt ook het impliciete oordeel dat jouw manier de beste manier is. En dat is meestal lastig te aan te tonen. Als anderen willen leven zoals ze leven, wie ben jij dan om daar over de oordelen? Ieder mens bewandelt zijn eigen pad en leert zijn eigen lessen. Dat jij iets al hebt geleerd wil niet zeggen dat een ander geen recht meer heeft op die levensles.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het elkaar beoordelen kan heel nuttig zijn. Je leert daarmee behalve feedback geven ook te beoordelen of iets wel of niet goed is.
Belangrijker is denk ik de vraag op welke manier dit onderdeel is van de officiële beoordeling. Je hebt op school beoordelingen die ontwikkelingsgericht zijn en beoordelingen die afsluitend zijn. De ontwikkelingsgerichte beoordelingen zijn puur voor jezelf, zodat je weet waar je op moet verbeteren en wat je al goed kan. De afsluitende beoordelingen zijn bepalend voor je eindcijfer en of je wel of niet slaagt voor een vak of opleiding. Scholen moeten voor dat laatste borgen dat de beoordeling objectief en betrouwbaar is. Een beoordeling door medestudenten is niet objectief en betrouwbaar te noemen. Beoordelen is een vaardigheid waar docenten vaak ook een training voor moeten doen.
Dus, als deze vorm van beoordelen wordt ingezet voor beoordelingen die meetellen voor een eindcijfer, dan zou je contact kunnen opnemen met de examencommissie van je school. Zij kunnen dan checken of de beoordeling wel eerlijk verloopt. Zou het wel eerst bespreken met je docenten.
Maar waarschijnlijk is het puur ontwikkelingsgericht en dan is het alleen maar heel leerzaam.