kan een school je verplichten om geld uit te geven?

mijn school verwacht van mij dat ik geld uit geef (5 euro) om iets te kopen.
dit wil ik niet en dus vroeg ik me af of dit mag.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Staat er niets in de schoolregels over het aanschaffen van spullen die je voor school nodig hebt? Ik neem tenminste aan dat het gaat om iets dat persé voor school nodig hebt.
tinus1969
4 jaar geleden
Je zegt alleen maar 'iets te kopen'; maar wat dan? Wat meer detail zou helpen. Kun je dit 'iets' ook tweedehands kopen of lenen van een mede-leerling, bijvoorbeeld?
Quidplura
4 jaar geleden
Ik vermoed dat het hier gaat om een Sinterklaascadeau voor een medeleerling?

Antwoorden (3)

Ten 1e ligt het er maar aan waar voor die 5 euro is.ten 2e betaald u als het goed is schoolgeld dus kunnen ze het daar ook van doen.Als de school dus extra geld vraagt in dit geval 5 euro is het omdat het schoolgeld daar niet genoeg voor is.
4 jaar geleden
Hangt er inderdaad helemaal vanaf waar het voor bedoeld is. Is het om de kosten te dekken voor een sportdag, kerstviering oid dan lijkt mij dat een normale zaak. Is het als extra kosten voor de studie bedoeld dan is het een andere zaak. In de reglementen van de school zouden dergelijke afspraken wel duidelijk moeten staan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hangt er een beetje van af van waar je komt en in welke soort school je zit.

Van waar : Hier in België is er zo iets als de (scherpe ) maximumfactuur. De ene gaat over dagdagelijkse werking ( sportdag, leeruitstap, schoolvoorstelling... ) , de andere heeft ook de schooluitstappen (zeeklassen en zo meer ) in zich. Meer mogen scholen niet vragen om hun werking in orde te houden ( van ouders uit ). Materiaal als agenda, potloodjes,... moeten ze verplicht aanbieden, andere dingen als een boekentas, sportschoenen,.. die komen van de ouders uit en telt niet bij de bedragen.
Van welke school : kleuterschool heeft een bedrag van 45 euro / lagere 90 euro en de scherpe is rond de 440 euro.
Nieuwjaarsbrieven zijn geen noodzakelijkheid, die bestellen de ouders omdat ze het willen. Die komen dus extra op de factuur.

Ik ben er zeker van ook dat ergens in het schoolreglement daar iets uitleg voor moest staan.
Net op het net vond ik wel dat er een gemiddelde is in de lagere scholen van 65 en voortgezet van 100 euro. Maar gemiddelde wil dus ook zeggen dat de ene school duurder, de andere goedkoper kan zijn.

Is die 5 euro nodig om materiaal te voorzien voor een uitstap? Of is die eerder bedoeld om een boek te kopen ( die moeten in Nederland gratis aangeboden zijn )?

Maar om eerlijk te zijn, 5 euro of de naam krijgen gierig te zijn of een betweter? Lijkt dat niet een hele makkelijke keuze?