Wat voor vakkenpakket heb je nodig om toegelaten te worden bij diergeneeskunde in Antwerpen?

Ik ben op zoek naar een leuke studie met dieren, ik overweeg diergeneeskunde in Antwerpen. Ik kan echter nergens vinden wat voor vakkenpakket je hier voor nodig hebt. Kan iemand me helpen?

2.5K

Antwoorden (2)

Toelatingsvoorwaarden:

Met een diploma secundair onderwijs kan je rechtstreeks inschrijven in deze bacheloropleiding. Ook andere diploma’s of getuigschriften kunnen je toelating geven.

Daarbij moet je verplicht deelnemen aan de ijkingstoets. Dit zorgt tevens voor een goede inschatting van je voorkennis. Als je niet slaagt voor deze toets wordt je niet toegelaten. De ijkingstoets bestaat uit meerkeuzevragen die opgelost kunnen worden zonder rekentoestel. De toets peilt zowel naar wiskundevaardigheden en begrippenkennis, als naar inzicht in chemie. De thema’s die aan bod komen zijn:
- Wiskunde: redeneren, begrippenkennis, rekenvaardigheden
- Chemie: atoombouw, bindingen, stoichiometrie, chemisch evenwicht, zuur-basereactie (pH-berekening), redoxreacties, kinetica en functionele groepen in de organische chemie
- Fysica: kinematica, krachten, arbeid, energie, elektrostatica en elektrische circuits, hydrostatica, radioactiviteit, optica.

De inhoud van de vragen is gebaseerd op de leerstof van richtingen uit het secundair onderwijs met 6 uur wiskunde en 1 uur chemie en 1 uur fysica in de laatste 2 jaar. De leerinhouden van de eerste, tweede en derde graad komen aan bod.

Dus je moet in elk geval wiskunde, scheikunde en biologie in jouw vakkenpakket hebben.
Amadea
4 jaar geleden
Ben je in België naar school gegaan?
Een diploma secundair onderwijs is voldoende.

Ben je in Nederland naar school gegaan?
Elk vwo-diploma of elke hbo-propedeuse geeft toegang tot de opleiding.

De ijkingstoets moet je inderdaad maken, maar de uitslag is NIET bindend.
Ofwel, al maak je de toets onvoldoende, mag de universiteit jou niet weigeren.
Zie deze toets meer als: ben ik wel geschikt voor deze opleiding?

De bachelor is inderdaad ook in Antwerpen. Deze is veelal theoretisch.
De master is in Gent. Hier word je echt opgeleid voor dierenarts.

Zoals je ziet, verschillen de eisen enorm met Nederland.
Hierdoor wijken veel Nederlanders uit naar België (Elk vwo-profiel wordt geaccepteerd, elke hbo-propedeuse geeft toegang en er is geen fixus).
Toegevoegd op 17 november 2019 21:32: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tommypoes25
4 jaar geleden
Ik ga in Nederland naar school
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Super, dan is elk vwo-profiel en elke propedeuse afdoende.
Laat je niet afschrikken door de ijkingstoets;-)