Verdiend een leraar die op vwo/Gymnasium les geeft meer dan iemand die op vmbo lesgeeft?

Vraag lijkt me duidelijk fenoeg
Vraag lijkt me duidelijk genoeg

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

In het VWO verdient een docent normaal gesproken méér dan in het VMBO.
De arbeidsvoorwaarden en salarissen in het onderwijs verschillen per functie en per onderwijssector: primair onderwijs (basisonderwijs of PO), voortgezet onderwijs (VO), middelbaar beroepsonderwijs (en volwasseneneducatie, MBO) en hoger onderwijs (hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs).
In het onderwijs heb je verschillende bevoegdheden en daar wordt je op ingeschaald. In het VWO/Gymnasium werk je meestal alleen als je eerste- of tweedegraads bevoegd bent. Je komt dan in schaal 10 of 11. Op het VMBO werken meestal tweede- en derdegraads bevoegde docenten die dus vallen in schaal 9 of 10. In de schalen zijn ook nog onderverdelingen in verband met leeftijd en dienstverband. De diverse ambtenaren/docenten-schalen vind je onder de link.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Daar is niet helemaal een eenduidig antwoord op te geven. Allereerst is het belangrijk om te weten dat er eerste- en tweedegraads docenten zijn. Een tweedegraads docent heeft een hbo-opleiding gedaan en mag lesgeven aan het vmbo en de onderbouw (klas 1 t/m 3) van havo en vwo. Een eerstegraads docent mag dit ook, maar mag ook lesgeven aan de bovenbouw van havo/vwo. Een eerstegrader heeft bovendien een universitaire opleiding afgerond.

Op basis van deze informatie lijkt het misschien alsof een eerstegraads docent meer verdient, hij mag immers op een hoger niveau lesgeven. Nu is dit in de praktijk niet altijd zo. Scholen zijn namelijk niet (meer) verplicht om een eerstegrader meer te betalen.

Iedere docent die in het VO werkt heeft recht op de schaal LB. Dit is de basis. Als je meer doet voor de school of een hele goede leraar bent, kan je in aanmerking komen voor de hogere schalen LC en LD. Of je deze ook krijgt is afhankelijk van je school en hoeveel van deze functies/schalen ze nog beschikbaar hebben. Een paar jaar geleden bestond er zoiets als het entreerecht, waarbij een eerstegraads docent die meer dan 50% van zijn lessen in de bovenbouw havo/vwo gaf automatisch een LD kreeg. Dit is niet langer het geval. Toch zal je hierdoor wel hogere schalen tegenkomen in de bovenbouw havo/vwo, maar het is dus niet zo dat een eerstegrader automatisch meer verdient.

Bron: ik werk zelf in het onderwijs. Een paar jaar heb ik gewerkt als eerstegrader in LB. Ik gaf wel les in de bovenbouw havo/vwo, maar minder dan 50%. Later ben ik overgestapt naar het vmbo, waar ik door mijn extra taken een LC heb gekregen.