Waar kan ik het beste vwo deelcertificaten biologie, wis-, natuur- en scheikunde volgend?

Ik wil graag tandheelkunde gaan studeren na mijn opleiding mondzorgkunde en in mijn jaren op het hbo mijn deelcertificaten voor de benodigde vakken op vwo niveau halen. Ik vraag me echter af waar ik het beste voorbereid wordt op de staatsexamens van deze vakken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Zoals ik jouw vraag lees, heb je waarschijnlijk eerst havo gedaan en volg je nu de hbo opleiding mondzorgkunde. Hierna wil je graag wo tandheelkunde studeren.

Omdat je niet beschikt over de gevraagde vooropleiding voor tandheelkunde (vwo NG met natuurkunde of NT met biologie), wil je graag tijdens de studie mondzorgkunde vwo deelcertificaten behalen.

Aandachtspunt:
Allereerst ligt het eraan waar je deelneemt aan de fixus voor tandheelkunde. Elke universiteit heeft eigen eisen. Informeer bij de betreffende uni wat hun eisen zijn. Waarom zeg ik dit? Bij sommige moet je voor alle vakken een vwo certificaat hebben; ook de talen bijvoorbeeld. Bij de andere uni kun je met een hbo diploma mondzorgkunde onder bepaalde voorwaarden al meedoen aan de fixus. Kortom, indien je dat nog niet gedaan hebt, informeer bij de betreffende uni waar je je wilt aanmelden.

Stel dat je inderdaad genoeg hebt aan een afgeronde opleiding mondzorgkunde en je moet tevens beschikken over vwo certificaten: biologie, wiskunde, scheikunde en natuurkunde.
Deze certificaten kun je dan het beste behalen op een vavo.
De vavo is geschikt voor twee doelgroepen: leerlingen die hun diploma willen halen en uitbesteed worden door hun school (de zogenoemde Rutte-regeling) en mensen die om bepaalde redenen (zoals jij) deelcertificaten willen behalen.

Omdat jij overdag waarschijnlijk al op school bent, zou ik een aantal vavo's in jouw omgeving bellen. Sommigen bieden ook onderwijs aan in de avonduren. Ga uit van ongeveer 3 uren per vak. Jij kunt dan bepalen hoeveel vakken je doet per schooljaar.

Hopelijk weet je nu genoeg, anders moet je gewoon reageren.

https://www.youchooz.nl/opleidingen/tandheelkunde/eisen-toelating