Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een diploma minder waard als je geen wiskunde of tweede taal hebt?

Hallo GV. Ik zit op 4TL havo. Ik heb geen wiskunde gekozen omdat ik er echt helemaal niks van snap. Ik had al een achterstand op de basisschool dankzij een geweldige leraar.. Ik hoorde extra hulp te krijgen maar het is er nooit van gekomen. Zelfde op de middelbare. Ik heb geen extra taal omdat ik het stomme talen vind. Mijn vakkenpakket is : Nederlands, Engels, LO, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer 2 en zorg en welzijn breed.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is wiskunde niet verplicht dan? Ik heb wel eens gehoord dat iedere leerling dat in zn pakket moet hebben om examen te kunnen doen maar weet niet of dat klopt.
Computoon
10 jaar geleden
Nee, op de havo niet, maar op zeer afzienbare tijd wordt het dat wel: "Voor alle leerlingen op de havo wordt wiskunde een verplicht vak. Voor vwo-leerlingen was wiskunde al verplicht. Het kabinet wil alle leerlingen zo beter voorbereiden op het hoger onderwijs. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van minister Van Bijsterveldt (OCW). Nu is wiskunde nog niet verplicht voor havoleerlingen met het profiel cultuur & maatschappij. Deze groep kent de laagste doorstroom naar het hoger onderwijs en de hoogste uitvalcijfers. Vanaf het schooljaar 2015/2016 wordt wiskunde verplicht voor alle havoleerlingen. Wiskunde C Het vak mag geen zwaar struikelblok worden om door te kunnen stromen naar het hoger onderwijs. Daarom wordt het wiskundeaanbod in het profiel cultuur & maatschappij uitgebreid met wiskunde C."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/nieuws/2012/03/02/wiskunde-ook-verplicht-op-havo.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het hangt ervan af wat je wilt doen na je middelbare school. Veel opleidingen kan je zonder exacte vakken zoals biologie, scheikunde, wiskunde en natuurkunde niet volgen. Je zegt dat je talen ook niet leuk vindt. Vraag je eerst af wat voor werk je later zou willen doen, want dat is immers de reden waarom je nu op school zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder wiskunde kun je zeker een heel eind komen, namelijk in een niet-technisch, niet-medisch vak. Maar dan moet je de havo nu zonder zittenblijven afmaken, want vanaf het schooljaar 2015/2016 wordt wiskunde verplicht voor alle havoleerlingen. Dan moet je er minstens een 5 voor halen (en minstens een 6 voor Nederlands en Engels). Anders ben je sowieso gezakt voor het centrale eindexamen.

Het vak wiskunde wordt -naar mijn mening- nogal overgewaardeerd. Terwijl nogal wat leerlingen (jaja, ik generaliseeer) van toeten noch blazen weten over dingen die in het maatschappelijke leven spelen of daar van belang zijn. (Vraag een willekeurige havo eindexamenkandidaat eens wat een cao is, wat het verschil is tussen linkse en rechtse partijen, wat de gemeenteraad doet, wat je rechten zijn als consument als je een product koopt wat niet aan de eisen voldoet, wat een boa is - en dan bedoel ik niet de slang.)
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding